خروج ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی

خروج ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1396 - 06:21

وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که این کشور فرایند خروج از سازمان کشورهای آمریکایی را از امروز(پنجشنبه) آغاز خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از رویترز خانم «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد، (امروزپنجشنبه) شکوائیه ای را به «سازمان کشورهای آمریکایی» تسلیم و فرایند خروج از آن را آغاز خواهد کرد.

ونزوئلا اعلام کرده است که این اقدام پاسخی است به فشاری که این سازمان علیه دولت ونزوئلا اعمال می کند.

رودریگز دیروز در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی با متهم کردن کشورهای عضو این سازمان به اعمال تبعیض سیاسی و ایدئولوژیکی علیه ونزوئلا، آنها را به خروج از سازمان تهدید کرده بود.

اما وی امروز اعلام کرد که فرایند خروج را از فردا آغاز خواهد کرد. این فرایند در صورت آغاز 24 ماه طول خواهد کشید.

این اتفاق در حالی روی می دهد که ونزوئلا درگیر یک بحران سیاسی اقتصادی است. اعتراضات ضد دولتی سه هفته اخیر این کشور به کشته شدن 26 نفر و دستگیری نزدیک به 1300 نفر دیگر منجر شده است.

این اعتراضها از سه هفته پیش هنگامی آغاز شد که دیوان عالی ونزوئلا تصمیم گرفت اختیارات باقی مانده در دست کنگره را از آن بگیرد.

موج انتقادهای داخلی‌ و خارجی‌ به این اقدام باعث شد که مادورو از دیوان عالی‌ بخواهد از تصمیم خود عقب نشینی کند و با اینکه دادگاه بسرعت حکم خود را لغو کرد، رهبران اپوزیسیون می گویند دولت سوسیالیست با این کار 'منویات دیکتاتوری خود را به نمایش گذاشته است'.

از آن زمان ونزوئلا هر روز صحنه تظاهرات و درگیری نیروهای امنیتی با آن و خشونت بوده است.

دولت ونزوئلا معتقد است که کشورهای خارجی‌ از جمله آمریکا قصد دارند با اقدامات مداخله جویانه خود در امور داخلی‌ کشور کودتا کنند و دولت را بر اندازند .

رودریگز دیروز خواهان یک نشست فوق العاده وزیران امور خارجه جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کاراییب موسوم به 'سلاک' شد تا که 'به تهدیدها علیه نظم دموکراتیک در ونزوئلا' رسیدگی کند، نشستی که این سازمان برای دوم مه (12 اردیبهشت) تعیین کرده است.

سازمان کشورهای آمریکایی یا OAS یک سازمان منطقه‌ای با 35 عضو است که در 1948 برای تشویق همکاری های اقتصادی پایه‌ریزی شد و مقر آن واشنگتن است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها