اسرائیل - عربستان ... «ناتوی خاورمیانه» در راه است؟

اسرائیل - عربستان ... «ناتوی خاورمیانه» در راه است؟
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 00:35

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به اراضی اشغالی اعلام کرد که واشنگتن تمایل دارید ائتلاف دفاعی منطقه ای-خاورمیانه‌ای تشکیل دهد.

العالم - خاورمیانه

وبگاه «اسرائیل دیفنس» گزارش داد که این یک طرح آمریکایی است و هدف از آن تشکیل ائتلاف «ناتو خاورمیانه» برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران برای رژیم صهیونیستی است.

ماتیس در نشست خبری مشترک با «آویگدور لیبرمان» وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس گفت: «ائتلاف ما با اسرائیل سنگ بنای ساختار امنیتی منطقه ای بسیار گسترده ای است که شامل همکاری با مصر، اردن، عربستان و شرکای ما در کشورهای [عرب حاشیه] خلیج [فارس] است... هدف من افزایش مشارکتمان در منطقه برای از بین بردن تهدیدات و در نهایت ترساندن دشمنان ماست».

به گزارش اسرائیل دیفنس، تشکیل ساختار امنیتی منطقه‌ای، مستلزم همکاری نظامی، تکنولوژی و اطلاتی است. ظاهرا تهدیدی که ماتیس بدان اشاره کرد، تهدید هسته ای ایران و مقابله اسرائیل و عربستان با محور مقاومت است که تهران از آن حمایت میکند.

در سطح نظامی نیز این وبگاه گزارش داد که چنین ائتلافی مستلزم برگزاری مانورهای مشترک -دستکم در سطح فرماندهان نظامی- است که در جریان جنگ با ایران مجبور خواهند شد دیدگاه مشترکی داشته باشند. چنین ائتلافی همچنین نیازمند قدرت انتقال نقاط ثقل به اقصی نقاط خاورمیانه و خلیج فارس است تا «ایران شکست بخورد و این مسئله نیز مستلزم هماهنگی و آموزش است».

بنا بر این گزارش، در سطح اطلاعاتی نیز، تشکیل چنین ائتلاف منطقه‌ای تبادل اطلاعات راهبردی و تاکتیکی را می‌طلبد. در سطح فناوری نیز، تشکیل این ائتلاف باید بر اساس جمع آوری توانمندیهای دفاعی هوایی باشد تا «جلوی موشک های هسته‌ای [!] ایران گرفته شود». در حالی که آمریکا در توسعه سامانه های دفاعی رژیم صهیونیستی شرکت دارد، به سایر کشورهای این ائتلاف نیز سامانه های دفاعی فروخته و این مسئله روند جمع کردن توانمندی اسرائیل و این کشورها را یک امر ممکن کرده است.

تشکیل این ائتلاف فرضی همچنین نیازمند دستگاههای نظارتی و کنترل مشترک چند بعدی، سامانه های جنگی مشترک در میادین نبرد است. اگر اظهارات ماتیس و اظهارات مبهم مسئولان صهیونیستی طی سالهای اخیر در کنار هم قرار گیرند، این مسئله نشانگر همکاری فعلی منطقه ای میان اسرائیل و کشورهای «ناتو خاورمیانه» است.

 

منبع: فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها