تازه‌ترین تحولات انقلاب بحرین از نگاه العالم

تازه‌ترین تحولات انقلاب بحرین از نگاه العالم
يکشنبه 10 ارديبهشت 1396 - 02:21

شبکه تلویزیونی العالم در برنامه‌ای به آخرین تحولات ملت انقلابی بحرین پرداخت.

العالم - بحرین

در حالی که بیش از هشتاد عالم دینی در انگلیس از رژیم بحرین خواستند روند محاکمه آیت الله عیسی قاسم را متوقف کند، هر روز وضع اقدامات رژیم بحرین در جهان روشن تر می شود. این کشور در فهرست بدترین کشورهایی قرار گرفته است که آزادی های مردم را نقض می کند. سازمان خانه آزادی اعلام کرده رژیم بحرین یکی از سرکوبگرترین رژیم های موجود در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است. همچنین سازمان فرانت لاین فشارهای جدید علیه مدافعان حقوق بشر را در بحرین محکوم کرده است. رژیم بحرین از اتحادیه کارگری این کشور خواسته است به دنبال برگزاری تظاهرات سالانه نباشند. کارگران بحرینی در چنین مراسمی می توانند اعتراضات خود را علیه بیکاری و سیاست های سرکوبگرایانه رژیم این کشور نشان دهند.

اما مردم بحرین با برگزاری تجمعات مسالمت آمیز مختلف این تصمیم رژیم آل خلیفه را به چالش کشیدند. بحرینی ها در این مراسم خواسته های قانونی و به حق خود را مطرح کردند و جوانان انقلابی ائتلاف چهاردهم فوریه این شعار را سر دادند که  " دستی می سازد و دستی سرنوشت را تعیین می کند ".

خبرنگار العالم در گزارشی در این زمینه افزود: سازمان خانه آزادی در گزارش سالانه خود، بحرین را در فهرست کشورهای غیر آزاد و از بدترین کشورهای جهان در عرصه آزادی قرار داده است. این سازمان تاکید کرد رژیم بحرین از سرکوبگرترین رژیم ها در منطقه خاورمیانه است. این سازمان اعلام کرد بحرین در طول ده سال گذشته با نقض مستمر حقوق بشر روبروست. همچنین سازمان فرانت لاین از بازداشت مدافعان حقوق بشر در بحرین انتقاد کرد و از رژیم این کشور خواست تا همه مدافعان حقوق بشر در این کشور بتوانند به فعالیت های قانونی خود بدون ترس از بازداشت و انتقام ادامه بدهند. در عرصه تحولات میدانی در بحرین، دیروز نخستین تظاهرات مرتبط به عید کارگران برگزار شد.

روز اصلی کارگران در جهان در اول ماه مه هر سال است. شهروندان بحرینی با برگزاری تظاهرات در منطقه الستره شعار سرنگونی پادشاه این کشور را سر دادند. نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه به سرکوب تظاهرکنندگان روی آوردند و گازهای شیمیایی به سوی تظاهرکنندگان و مناطق مسکوی شلیک کردند. شعار سالجاری عید کارگران بحرین با عنوان  " دستی می سازد و دستی سرنوشت را تعیین می کند "  است. این شعار را ائتلاف انقلابی چهاردهم بحرین در چارچوب اقدامات اعتراضی خود در سالجاری انتخاب کرده است. همچنین جریان وفای اسلامی بحرین بر ضرورت حفظ حرمت زنان این کشور تاکید کرد. این موضع گیری اشاره ای به حملات سازمان یافته نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه به زنان و عقاید مذهبی آنان در طول سالهای گذشته و هدف قرار دادن عالمان دینی و وضع قوانین مخالف با اعتقادات دینی است.

عادل المرزوق فعال حقوق بشری بحرینی در گفتگو با العالم از منامه درباره انتقاد سازمان های حقوق بشری نظیر سازمان خانه آزادی از تشدید سرکوبگری های رژیم بحرین گفت: اشاره این سازمان به تشدید سرکوبگری ها در بحرین مسئله جدیدی نیست و شمار زیادی از سازمان های حقوق بشری به اوضاع بد حقوق بشر در بحرین اشاره کرده اند ولی رژیم این کشور توجهی به این گزارش ها نداشته و اگر هم به بخشی از درخواست این سازمان ها پاسخ داده برای حفظ منافع خود بوده است. در طول شش سال گذشته عادت کرده ایم که رژیم بحرین توجهی به مواضع سازمان های خارجی درباره نقض حقوق بشر در این کشور نداشته باشد. این رژیم در واکنش به این گزارش ادعای دموکراسی و حمایت از حقوق بشر دارد.

وی افزود: باید سازمان های بین المللی فشارهای بیشتری علیه رژیم آل خلیفه داشته باشند. همچنین این سازمان ها قبل از آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل می توانند گروه فشار قوی علیه رژیم بحرین ایجاد کردند. شمار زیادی از فعالان حقوق بشری در داخل و خارج از بحرین خواهان تشکیل چنین گروهی شده اند. خواسته ما این است که قطعنامه های این شورا الزام آور باشد و اوضاع حقوق بشری کشور بهبود یابد. بحرانی که در بحرین وجود دارد یک بحران سیاسی بوده که چنین وضع بد حقوق بشر را در کشور ایجاد کرده است. از رژیم بحرین می خواهیم در سیاست های خود بازنگری کند. در صورتی که این رژیم به درخواست های سازمان خانه آزادی پاسخ مثبت دهد، اوضاع بحرین تغییر خواهد کرد. گزارش این سازمان ها معتبر است چرا که این سازمان ها نمایندگانی در بحرین دارند و گزارش های دقیق خود را از بحرین در اختیار این سازمان ها قرار می دهند. متاسفانه رژیم بحرین دستور داده است که فعالان حقوق بشری بحرین نتوانند در نشست دوره ای شورای حقوق بشر شرکت کنند و امیدواریم این رژیم در این تصمیم بازنگری کند. در صورتی که فعالان حقوق بشری در داخل بحرین نتوانند در این نشست حضور یابند دیگر فعالان حقوق بشری بحرینی در خارج از کشور در این نشست شرکت خواهند کرد.

جواد عبدالوهاب فعال رسانه ای بحرینی از منامه در گفتگو با العالم درباره اعلام نگرانی وزیر کشور بحرین درباره چالش های این کشور گفت: برای اولین بار نیست که مقامات رژیم آل خلیفه به وجود خطراتی اشاره می کنند که تهدیدی برای منطقه و بحرین است. معمولا مقامات بحرینی این اتهامات را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می کنند. این هشدار مقام رژیم آل خلیفه در حالی مطرح شده که این رژیم بدترین سرکوبگری ها را علیه مردم بحرین مرتکب شده است و شمار زیادی از سازمان های بین المللی در گزارش های خود به نقض حقوق بشر در بحرین اشاره کرده اند و تا چند روز دیگر بررسی وضع حقوق بشر در نشست شورای حقوق بشر در ژنو آغاز خواهد شد. بحرین و دیگر رژیم های عرب خلیج(فارس) با اتهام زنی های خود علیه ایران به دنبال اقدامات تحریک آمیز علیه این کشور و القای این مسئله هستند که جمهوری اسلامی ایران دشمن اصلی منطقه است. هیچ فردی در منطقه و جهان نمی تواند تصور کند که ایران خطری برای منطقه باشد چرا که همیشه این کشور دست دوستی خود را به سوی کشورهای منطقه دراز کرده است و می خواهد به همه کشورها برای حفظ امنیت منطقه کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مقامات بحرینی در این شرایط زمانی با نادیده گرفتن سرکوبگری های خود به دخالت های خارجی در امور این کشور اشاره می کنند،گفت: موضع گیری مقامات بحرینی بی هدف نیست و برای آن برنامه ریزی کرده اند. معمولا مقامات رژیم آل خلیفه قبل از برگزاری کنفرانس های مهم نظیر نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل دست به این گونه ادعاها و موضع گیری می زند. مقامات بحرینی با بیان این ادعاها به دنبال پنهان کردن سرکوبگری های خود هستند و خواسته های مردم این کشور را نادیده می گیرند. مقامات رژیم آل خلیفه ادعا می کنند ملت بحرین وابسته به یک کشور خارجی است و این رژیم خود را برای سرکوب ملت بحرین و گروه های معارض به حق می داند. مقامات بحرینی می دانند این موضع گیری در عرصه داخلی هیچ سودی برای این رژیم ندارد و بیشتر تلاش می کنند طرف های خارجی را هدف این موضع  گیری ها قرار دهند. مردم بحرین به خوبی به ذهنیت رژیم آل خلیفه واقف هستند. مواضع  کشورها و سازمان های خارجی درباره اوضاع بحرین برای رژیم این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. متاسفانه گزارش مختلف سازمان های بین المللی تاثیری بر رژیم بحرین نداشته است و این سازمان ها نمی توانند رژیم این کشور را به توقف سرکوبگری های خود وادار کنند. این سازمان ها از ابزارهای الزام آوری برخوردار نیستند. پیش از آن شاهد آن بودیم که کمیته حقیقت یاب بسیونی توصیه هایی را به رژیم بحرین داشت ولی این رژیم این توصیه ها را اجرا نکرده و سرکوبگری های خود را تشدید کرد به طوری که تصمیم گرفت غیر نظامیان را در دادگاه های نظامی محاکمه کند. تحولات بحرین نشان می دهد رژیم این کشور در سرکوبگری های خود با هیچ مانعی روبرو نیست.

جعفر العلوی عضو ارشد جریان عمل اسلامی بحرین در گفتگو با العالم از بغداد درباره ابراز همبستگی بیش از هشتاد عالم دینی انگلیسی با آیت الله عیسی قاسم و درخواست آنان از رژیم آل خلیفه برای توقف محاکمه وی گفت: نزدیک به شش سال از انقلاب بحرین می گذرد و ابراز همبستگی علمای دینی در انگلیس نشان می دهد که آنان به اوضاع این کشور توجه ویژه دارند. ما ارزش زیادی برای این ابراز همبستگی قائل هستیم و بیانیه این علما را در چارچوب تلاش ها برای رها شدن از ظلم و ستم های رژیم آل خلیفه می دانیم. آیت الله عیسی قاسم یکی از نمادهای مظلومیت ملت بحرین است. این بیانیه همسو با بیانیه های دیگر علما در ایران، عراق و کشورهای دیگر در حمایت از انقلاب ملت بحرین است. ظلم و ستم گسترده ای در بحرین در جریان است و دیروز شاهد بازداشت شیخ عبدالزهرا الکربابادی و همسر وی بودیم. نیروهای امنیتی رژیم بحرین بازداشت شدگان را شکنجه می کنند و اطلاعاتی از سرنوشت شماری از بازداشت شدگان در دست نیست. هزاران شهادت نامه درباره ظلم و ستم علیه زنان و مردان بحرینی وجود دارد و همچنین شاهد افزایش بازداشت کودکان در این کشور هستیم. این وضع ایجاب می کند که جامعه بین المللی خود را حامی ملت مظلوم بحرین نشان دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا رژیم بحرین توجهی به انتقادات بین المللی مبنی بر سرکوب حقوق بشر در این کشور ندارد،گفت: رفتارهای رژیم آل خلیفه با ملت بحرین به مانند رفتارهای رژیم صهیونیستی با ملت مقاوم فلسطین است. تشابهات زیادی میان دو ملت بحرین و فلسطین وجود دارد به طوری که جامعه بین المللی توجهی به اوضاع بحرین و فلسطین ندارد. شاید در عرصه رسانه ای و سازمان های حقوق بشری، حمایت هایی از دو ملت داشته باشند ولی در سیاست واقعی خود از رژیم های آل خلیه و صهیونیستی حمایت می کنند. آمریکا و دیگر کشورهای غربی ادعای حمایت از حقوق بشر و آزادی های مختلف دارند ولی به صورت عملی شاهد آن هستیم که واشنگتن از رژیم سرکوبگر بحرین حمایت می کند. حمایت های انگلیس از رژیم آل خلیفه و نادیده گرفتن سرکوبگری های این رژیم توسط لندن بر همگان روشن است.

مقامات بحرینی فکر می کنند هر چه قدرت در این کشور  کشتار و جوانان را اعدام کنند با واکنش واقعی جهان روبرو نخواهند شد و به این دلیل این رژیم سرکوبگری های خود را به اوج خود رسانده است.

وی درباره وابستگی های رژیم آل خلیفه به سعودی ها گفت: شکی در این نیست که رژیم آل خلیفه با چراغ سبز ریاض، لندن و واشنگتن دست به این سرکوب ها و کشتار می زند. ما چه انتظاری می توانیم از رژیم سرکوبگر آل سعود داشته باشیم. جنایات این رژیم در یمن بر همگان روشن است. سرکوبگری های رژیم آل سعود محدود به ملت های بحرین و یمن نیست بلکه همه ملت های منطقه از توطئه و اقدامات ریاض آسیب دیده اند. همچنین نابود شدن تروریست های داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) و القاعده رابطه مستقیمی با تشدید سرکوبگری های رژیم آل سعود علیه ملت های یمن و بحرین دارد. به هر میزان که تروریست های بیشتری در منطقه کشته شوند، ریاض فشارهای بیشتری علیه مردم عربستان در شرق این کشور و بحرینی ها اعمال می کند. اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم در چارچوب این سیاست ریاض قرار دارد و این پیام را می دهد به هر میزان که فشار بر تروریست ها در منطقه بیشتر شود، ریاض فشار خود را علیه بحرینی ها بیشتر خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها