فایننشیال تایمز

اوراسیا در آستانه توافق تجارت آزاد با ایران

اوراسیا در آستانه توافق تجارت آزاد با ایران
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 13:28

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در راس آن مسکو قرار دارد، به منظور عمیق کردن روابط با تهران، نهایی شدن توافق تجارت آزاد با ایران تا پایان سال میلادی جاری را هدف گرفته است.

العالم-ایران

پیشنهادهای تجاری در حالی مطرح می‌شوند که نشانه‌هایی از وخامت روابط ایران با آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ دیده می‌شود. رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در سفر به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، ایران را متهم کرد به آتش اختلافات فرقه ای و ترور در منطقه دامن می‌زند.

روسیه و ایران از زمانی که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ علیه مسکو وضع شدند، بدنبال عمیق کردن روابط‌شان بوده اند.

دستیابی به توافق تجارت آزاد، پیروزی قابل توجهی برای بلوک نوپای اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد بود و نشان دهنده تحکیم روابط میان ایران و جمهوری‌های شوروی سابق است. این بلوک که متشکل از کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است، در سال ۲۰۱۵ برپا شد.

تیمور سلیمانف، وزیر اقتصاد قزاقستان اظهار کرد: ما بر این باوریم که تا پایان سال جاری و نهایی شدن مذاکرات، به توافق قابل توجهی دست خواهیم یافت.

نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مشاهده فرصت برای توسعه به ورای بازار این بلوک، در مارس مصمم شدند مذاکرات با تهران را یک اولویت قرار دهند.

سلیمانف که در دسامبر به مقام وزارت رسید، اظهار کرد: ما مایلم تا آن زمان چارچوبی بین دو طرف امضا شود.

از سوی دیگر وی هشدار داد هر گونه تیرگی روابط تجاری میان آمریکا و چین در دولت ترامپ، به ضرر آسیای مرکزی خواهد بود.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود، مواضع مخالف تجارت آزاد را اتخاذ کرده و چین را آماج انتقادات سنگین قرار داده و تهدید کرده بود تعرفه‌های وارداتی وضع خواهد کرد و پکن را دستکاری کننده ارزی خواهد نامید.

با این‌همه دیدار اخیر ترامپ با شی جین پینگ، رییس جمهور چین و توافق تجاری که به شرکت‌های آمریکایی دسترسی بیشتری به بازار چین می‌دهد، امیدها را نسبت به موضع ملایم‌تر رییس جمهور آمریکا در قبال پکن برانگیخته است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، سیاست "یک کمربند یک جاده" چین برای توسعه تجارت با کشورهای آسیای مرکزی، در پایتخت‌های این منطقه عامل مهم رشد اقتصادی دیده می‌شود.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها