به بهانه روز جهانی قدس؛

تصاویر؛ پاسداشت سالروز شهادت راشل کوری

تصاویر؛ پاسداشت سالروز شهادت راشل کوری
دوشنبه 29 خرداد 1396 - 23:30

شهیده آزادیخواه آمریکایی "راشل کوری" که می‌دید بلدوزرهای اسرائیلی چگونه ظالمانه خانه فلسطینیان را خراب می‌کنند تاب نیاورد و به نشانه اعتراض جلوی یکی از این بلدوزرها ایستاد ...

العالم - گوناگون

  راشل کوری دختر جوان آمریکایی اهل واشنگتن بود که مدت‌ها در موضوعات صلح فعالیت می‌کرد و سرانجام توسط یک بولدوزر اسرائیلی به شهادت رسید.

او عضو آمریکایی جنبش اتحاد جهانی (ISM) بود که با شروع انتفاضه الاقصی به عنوانی یکی از فعالان صلح عازم نوار غزه شد. راشل که می‌دید بلدوزرهای اسرائیلی چگونه ظالمانه خانه فلسطینیان را خراب می‌کنند تاب نیاورد و به نشانه اعتراض جلوی یکی از این بولدوزرها ایستاد تا اجازه ندهد خانه دیگری را خراب کنند اما راننده اسرائیلی چشمش را به روی او بست و از رویش رد شد.

شاید این راننده، ارتش اسرائیل و کل دستگاه رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد مرگ یعنی از بین رفتن ریچل کوری، یعنی موفقیت اسرائیل، و یعنی تمام شدن ماجرا. اما دقیقاً به عکس، شهادت راشل کوری تازه آغاز یک حماسه بود. حماسه‌ای که در چند جبهه مختلف ادامه پیدا کرد و علی‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه اسرائیل و آمریکا برای خفه کردن آن در نطفه، تا همین امروز و همین ساعت ادامه دارد.

اولین جبهه‌ای که حامیان ریچل کوری در آن مقابل غرب ایستادند، بلافاصله پس از شهادت وی تشکیل شد:

جبهه رسانه‌ای. مجامع سیاسی و رسانه‌ای آمریکا یعنی همان کشوری که راشل در آن به دنیا آمده و بزرگ شده، بیش‌ترین تلاش را می‌کنند تا راشل کوری تا آن‌جا که می‌شود ناشناخته بماند و فراموش شود. کافی است بشمارید که چند بار تا کنون تصویر راشل کوری در مقابل بولدوزر اسرائیلی در رسانه‌های غربی پخش شده، علی‌رغم این‌که بولدوزر با حمایت اسرائیل و آمریکا از روی ریچل عبور و او را شهید کرد، و در مقابل چند بار تصویر آن کودک چینی صفحه تلویزیون‌های غربی را پر کرده که در مقابل یک تانک ایستاده است، در حالی که تانک از روی کودک چینی رد نشد، اما مهم این است که مسئولیت این تانک متوجه کسی غیر از آمریکا و اسرائیل است.

بنابراین حادثه دلخراشی که برای ریچل کوری اتفاق می‌افتد کم‌تر از آن تصویری مورد توجه رسانه‌ای قرار می‌گیرد که بیش‌تر از یک حادثه دردآور یک تصویر"جالب"است.

از طرف دیگر، درباره طرف اسرائیلی ماجرا هم تقریباً هیچ خبری منتشر نشده است: راننده بولدوزر، فرمانده او، فرمانده ارتش اسرائیل در غزه. رژیم صهیونیستی درباره تحقیقات پیرامون این پرونده سکوت مطلق اختیار کرده چون می‌خواهد از هر کسی که در این ماجرا دستی داشته محافظت کند. هویت این افراد به "دلایل امنیتی" افشا نمی‌شود و به ندرت می‌توان نوشته‌ای درباره دفاعیات اسرائیل از اقدام خود پیدا کرد.

 منبع : iribnews

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها