ان بی سی نیوز:

ایران نزدیک آمریکایی‌ها در سوریه پایگاه هوایی دارد

ایران نزدیک آمریکایی‌ها در سوریه پایگاه هوایی دارد
چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 20:08

یک تارنمای خبری آمریکایی گزارش کرد که ایران در نزدیکی پایگاه نیروهای آمریکایی در التنف سوریه پایگاه هواپیمای بدون سرنشین دارد.

العالم - سوریه

پایگاه اینترنتی ان بی سی نیوز در مطلبی به قلم  کورتنی کیوب نوشت  به گزارش مقام های رسمی آمریکا در روز سه شنبه، در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در سوریه، ایران پایگاهی مخصوص هواپیماهای بدون سرنشین دارد. بنا به گفته این مقام ها ، منبع پهپادهایی که به تازگی نیروهای آمریکایی را تهدید کرده است، به احتمال زیاد همین پایگاه است.

به گفته دو مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا، پایگاه پهپادهای عملیاتی ایران در تدمر در سوریه قرار دارد. آمریکا و نیروهای ائتلاف پایگاهی در التنف دارند، جایی در خاک سوریه، نزدیک مرز عراق و اردن که تنها هشتاد مایل با پالمیرا (تدمُر) فاصله دارد.

به گفته این مقام های رسمی، ایران پهپادهای شاهد-129 را به پایگاه خود در پالمیرا (تدمُر) گسیل داشته است. این پهپادها قابلیت مسلح شدن و هم کارایی شناسایی را دارند. هیچ کدام از این دو مقام نمی توانند با اطمینان اعلام کنند که دو پهپادی که به تازگی آمریکا سرنگون کرده است از این پایگاه برخواسته باشند، اما می گویند احتمال اینکه از همین پایگاه در پالمیرا (تدمُر) برخواسته باشند زیاد است.

آمریکا اعلام کرده است  تا شعاع 55 کیلومتری پایگاهش در التنف، منطقه دفاعی و به دور از تنش است. آمریکا تهدید کرده است  هر هواپیمایی به این منطقه نزدیک شود ممکن است هدف قرار گیرد. برای حفاظت از نیروهای آمریکایی و نیروهای سوریه دمکراتیک، آمریکا موشک های هیمارس (Himars) را در این منطقه مستقر کرده است.

روز هشتم ژوئن سال جاری میلادی، آمریکا پهپادی را که به سمت نیروهای ائتلاف شلیک کرده بود، سرنگون کرد. دومین پهپاد نیز در پی نزدیک شدن به نیروهای ائتلاف، روز سه شنبه توسط جنگنده آمریکایی در منطقه ای مشابه سرنگون شد. آمریکا همچنین یک جنگنده سوری  را هفته گذشته در شمال سوریه سرنگون کرد.

هیچ کدام از این دو مقام مسئول نمی دانند که این پهپادها توسط چه کسی عملیاتی شده است تا به نیروهای آمریکایی حمله کند، اما می گویند ایرانی ها نحوه کار کردن با این پهپادها را به نیروهای ارتش سوریه آموزش داده اند.

بیش از یک سال است که نیروهای ویژه آمریکایی، جنگجوهای مخالف دولت سوریه را در پایگاه التنف آموزش می دهند./خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها