گاردین: الجزیره قطر را عربستان مشهور کرد!

گاردین: الجزیره قطر را عربستان مشهور کرد!
چهارشنبه 7 تير 1396 - 16:02

یک روزنامه انگلیسی، درخواست عربستان سعودی مبنی بر تعطیلی شبکه قطری الجزیره را تمسخرآمیز خواند، چراکه این کشور نقش مهم و اساسی را در راه اندازی این شبکه ایفا کرده است.

العالم - خاورمیانه

روزنامه انگلیسی "گاردین"، در مقاله ای با عنوان " نقش عربستان در موفقیت شبکه الجزیره"، بحران اخیر در منطقه خلیج فارس را مورد بحث و بررسی قرارداده است.

به گفته این روزنامه، پادشاهی عربستان سعودی برای نخستین بار در راه اندازی بخش عربی شبکه تلویزیون بی بی سی به زبان عربی در اواسط دهه نود قرن گذشته که برای ارائه اخبار به بینندگان در جهان عرب، در لندن آغاز بکار کرد، مشارکت کرد.

اما این خدمات مدت زیادی ادامه نیافت چراکه ریاض این حد از آزادی بیان را در ارائه اخبار و موضوعات در آن زمان قبول نداشت.

گاردین افزود: اما در همان زمان، قطر با وجود مشکلات در کمبود کارکنان حرفه ای و مربیان این حوزه، تلاش زیادی را برای تاسیس شبکه "الجزیره" به کار گرفت. اما تصمیم ریاض در تعطیلی بخش عربی
بی بی سی" منجر به فرار همه کارکنانش آن در یک چشم به هم زدن شد.

بنابراین دوحه با جذب حدود 150 نفر از کارکنان "بی بی سی" عربی به محض تعطیلی آن از جمله گویندگان، روزنامه نگاران و تکنسین ها در بالاترین سطح، شبکه الجزیره را در سپتامبر 1996 راه اندازی کرد.
این روزنامه انگلیسی افزود: این تیم باتجربه و متخصص، کوله باری گسترده ای از تجربه و اخلاق حرفه ای مطرح در "بی بی سی" از جمله توازن، بی طرفی و اعتبار را در ارائه گزارشات خبری با خود به الجزیره منتقل کرد.

در نهایت گاردین به این نتیجه رسید که مطمئناً اگر بخش عربی "بی بی سی" تعطیل نمی شد چه بسا قطر قادر نبود شبکه الجزیره و پروژه های بزرگش را برای کسب قدرت و نفوذ بیشتر در عرصه بین المللی به دست آورد.

221

پربیننده ترین خبرها