دیدار پوتین و پادشاه سعودی با دستور کار قطر

دیدار پوتین و پادشاه سعودی با دستور کار قطر
دوشنبه 12 تير 1396 - 13:10

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در حاشیه اجلاس 20 کشور صنعتی دیدار می کند و موضوع اصلی نیز بروز تنش عربی بین کشورهای عربی خلیج فارس پیرامون ضدیت با قطر اعلام شده است.

العالم ـ اروپا

هیاتی از عربستان سعودی برای گفت وگو در چارچوب برنامه ریزی انجام این دیدار در حاشیه نشست هامبورگ آلمان که 16 تیرماه آغاز می شود، در مسکو با مقام های روسی مذاکره کرده است.
روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا چاپ مسکو روز دوشنبه به نقل از منابع اگاه دولتی نوشت که موضوع اصلی دیدار پوتین و ملک سلمان مساله قطر خواهد بود و عربستان سعودی تلاش می کند، حمایت روسیه را از مواضع خود جلب کند.
این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشت: عربستان سعودی می خواهد ضمن تقویت روابط اقتصادی با روسیه، این کشور را با سیاست های خود همراه کند.
در گزارش نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان شده است: همچنین دیدار ملک سلمان از روسیه در ماههای آینده انجام می گیرد و با وجود اینکه دو کشور در چندین مساله سیاسی اختلاف دارند، اما مسکو تلاش کرده در مساله قطر رویکردی داشته باشد تا دو طرف مناقشه از آن راضی باشند.
«روسیه همچنین تلاش می کند، تنش بین کشورهای عربی خلیج فارس از راههای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود و برای این منظور پوتین در روزهای اخیر با امیر قطر و پادشاه بحرین هم مذاکره تلفنی کرد.»
نزاویسیمایا گازتا در پایان نوشت: در دیدار پیش روی پوتین و ملک سلمان در هامبورگ، موضوع همکاری های اقتصادی بطور گسترده بررسی خواهد شد و دو کشور تلاش می کنند این عرصه را توسعه دهند و حتی ممکن است صندوق مشترک سرمایه گذاری ایجاد کنند.
عربستان، امارات، بحرین و مصر ماه گذشته پس از متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و مرزهای زمینی و دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند و اکنون هم تهدیدهای جدی تر برای سختگیری بیشتر مطرح می کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها