از سوي مردم مصر و دیگر کشورهاي عربي صورت گرفت؛

تحريم سريال موهن امام حسن وامام حسين

تحريم سريال موهن امام حسن وامام حسين
شنبه 15 مرداد 1390 - 07:45

سريال موهن امام حسن و امام حسين با سرمايه کشورهاي حاشيه خليج فارس براي تبليغ حرام بودن قيام عليه حاکم حتي در صورت ظالم بودن وي و بهبود وجهه معاويه و يزيد در حالي در حال پخش از بسياري از شبکه هاي ماهواره اي است که مردم مصر وديگر کشورهاي عربي به طور گسترده آن را تحريم کرده اند.

به گزارش شنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، بسياري از روشنفکران و شخصيت هاي فرهنگي هدف سريال امام حسن و حسين را تبليغ حرام بودن قيام عليه حاکم حتي در صورت ظالم بودن وي و بهبود وجهه معاويه و يزيد ارزيابي کرده اند که با وجود اعتراض دانشگاه الازهر و جمهوري اسلامي ايران به پخش اين سريال، بسياري از شبکه هاي ماهواره اي اقدام به پخش اين سريال کرده اند.

روزنامه الشروق نوشت: سريال امام حسن، امام حسين و معاويه که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، پخش آن از برخي از شبکه هاي ماهواره اي آغاز شده و دانشگاه الازهر با پخش آن از شبکه هاي مصري مخالفت کرده است در حال حاضر با تبليغات گسترده اي از سوي مردم مصر و ساير کشورهاي عربي مبني بر تحريم آن مواجه شده است.

به دنبال بيانيه الازهر در اين باره، فراخوان هاي گسترده اي در شبکه هاي اجتماعي از جمله فيس بوک براي تحريم اين سريال و شبکه هاي ماهواره اي پخش کننده آن آغاز شده است. در اين فراخوان ها علت اعتراض به پخش سريال مذکور نشان دادن چهره و بازي کردن افرادي در نقش امام حسن و امام حسين و بسياري از اصحاب پيامبر از جمله زبير، ابوهريره و غيره اعلام شده است.

از جمله اين فراخوان ها مي توان به فراخوان "همه با هم براي پايان دادن براي پخش سريال امام حسن و امام حسين" و "همه با هم براي تحريم شبکه هاي الحيات، النهار، ام بي سي و همه شبکه هاي پخش کننده سريال" اشاره کرد.

در ميان شمار زياد فراخوان ها در اين باره فراخواني تحت عنوان "تحريم سريال امام حسن و امام حسين" براي مخالفت با به تصوير کشيدن فرزندان پيامبر گرامي اسلام (ص) با استقبال بيشتري از سوي مردم مواجه شده است.

شماري از اعضاي اين گروهها بر روي شبکه اجتماعي فيس بوک تأکيد کرده اند: اين سريال به علت پرداختن به حوادثي که به دنبال وفات پيامبر (ص) به تنش در ميان امت اسلامي شد و همچنين بررسي نقش يهوديان در اين دوره باعث به وجود آمدن نوعي فتنه خواهد شد.

از جمله موارد انتقاد به اين سريال موهن مي توان به نشان دادن شخصيت و چهره امام حسن و امام حسين و بزرگنمايي در نقش آن دو بزرگوار در دفاع از عثمان بن عفان و حمايت از اميرالمؤمنين (ع) اشاره کرد.

از سوي ديگر اتحاديه نظارت مخالفت خود را با انتشار اين سريال از سوي شبکه هاي تلويزيوني عربي و مصري اعلام کرد و افزود: مخالفت با اين سريال نه به دليل جنبه هنري آن بلکه به علت التزام به حکم الازهر به عنوان يک مرجعيت ديني است. زيرا دانشگاه مذکور درباره ميزان پايبندي اين سريال به حقيقت و بي طرفي تصميم گيري خواهد کرد.

شيخ علي عبدالباقي دبيرکل مرکز تحقيقات اسلامي دانشگاه الازهر نيز در اين باره گفت: علت مخالفت اين مرکز با سريال حکم اين مرکز مبني بر حرام بودن به تصوير کشيدن، پيامبران، اهل بيت و ده تن از ياران برگزيده پيامبر اسلام (ص) است.

وي افزود: الازهر نمي تواند سريالي را که در آن بازيگراني در نقش امام حسن و امام حسين عليهما السلام بازي کرده اند تأييد کند. زيرا امروزه در ميان انسان ها هيچ احدي به پاکي آنها وجود ندارد تا بتواند نقش آنها را بازي کند. حتي در غرب نيز در اين زمينه محدوديت هايي وجود دارد. زيرا غربي ها نيز به بازيگري که نقش حضرت عيسي (ع) را بازي کرده بود پاداش کلاني اهدا کردند تا پس از آن بازيگري را کنار بگذارد و ديگر در نقش هيچ احدي بازي نکند.

عبدالباقي گفت: معقول نيست که يک بازيگر امروزه در نقش امام حسين (ع) بازي کند سپس نقش يک فرد شرابخوار و هوسران را بپذيرد.

لازم به ذکر است سريال امام حسن، امام حسين و معاويه کار مشترکي از سوي سوريه، مراکش، اردن، لبنان و امارات متحده به نويسندگي محمد اليساري و حمد الحسيان است که شمار زيادي از بازيگران عرب در آن بازي کرده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها