استعفای طلال نشانه اختلاف در آل سعود

استعفای طلال نشانه اختلاف در آل سعود
جمعه 27 آبان 1390 - 06:52

يک نويسنده و پژوهشگر عربستان سعودي استعفاي "طلال بن عبدالعزيز" شاهزاده برجسته خاندان سعودي از شوراي بيعت اين کشور را نشانه گسترش اختلافات داخلي و اعتراض به انتصاب شاهزاده "نايف بن عبدالعزيز" به وليعهدي عربستان ارزيابي کرد.

" فواد ابراهيم " در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: استعفای طلال عبدالعزیز پس از آن اتخاذ شد که "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان، بدون مشورت با شورای بیعت، نايف بن عبدالعزیز را ولیعهد خود کرد که این اقدام جزء وظایف شورای بیعت بود و اقدام پادشاه عربستان، شورای بیعت را در مقابل عمل انجام شده قرار داد.

شورای بیعت در سال 2006 به فرمان پادشاه عربستان تاسیس شد و وظیفه تعیین پادشاه و ولیعهد را در خاندان سلطنتی آل سعود بر عهده دارد و فرزندان عبدالعزیز موسس رژیم پادشاهی عربستان اعضای آن را تشکیل می دهند.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز هم که استعفای وی نشانه اعتراض به ولیعهدی نایف بن عبدالعزیر است، به ظاهر در میان خاندان سلطنتی آل سعود شاهزاده ای لیبرال به حساب می آید.

طلال در دهه شصت به دلیل حمایت از اصلاح قانون اساسی عربستان به مصر گریخت اما بعدها مورد عفو ملک فیصل پادشاه وقت عربستان سعودی قرار گرفت و به کشور بازگشت.

طلال همچنین در سال 2007 میلادی از پادشاه کنونی عربستان سعودی خواستار تاسیس حزب سیاسی در عربستان شد که وی هنوز با این درخواست موافقت نکرده است.

فواد ابراهیم با پیش بینی اینکه مشکلات در خاندان سلطنتی آل سعود افزایش یابد، تصریح کرد: عبدالرحمان بن عبدالعزیز معاون وزير دفاع هم که با ولیعهد بیعت نکرد و نایف او را از سمتش خلع کرد، جزء مخالفان است وعلاوه بر آن شاهزاده "ترکي بن عبدالعزيز" نیز از شاهزادگان مخالف ولیعهدی نایف است.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی افزود : طلال پس از مرگ "سلطان بن عبدالعزیز" ولیعهد پیشین، از مصر به عربستان بازگشت تا نايف و عبدالله بن عبدالعزیز خودسري پيشه نکنند و به تقسيم حکومت نپردازند.

وی تصریح کرد: برخي در خاندان سعودی نیز خشم خود را از ولیعهدی نایف پنهان خواهند کرد و از انجمن بيعت فاصله خواهند گرفت اما اقدام طلال بازتاب دهنده رويکردي کلي در خاندان پادشاهي و نبود اتفاق نظر درباره وليعهدي شاهزاده نايف است.

فواد ابراهیم درباره ريشه هاي مشکل در تقسیم قدرت در عربستان گفت: در مدت سه دهه گذشته، رقابت ميان دو جناح محدود بود، يکي جناح عبدالله بن عبدالعزیز و ديگري جناح السديري.

وی افزود: جناح السديري در دوره اخير به سبب مرگ رهبران اين جناح از جمله ملک فهد و شاهزاده سلطان رو به ضعف گذاشت و اينک شاهزاده نايف به عنوان شاخص ترين بازيگر جناح السديري مطرح شده است.

فواد ابراهيم افزود: مايه شگفتي است نايف که از مخالفان جريان اصلاح طلب و نماينده ظاهري شاهزاده عبدالله بود، اينک علیه ائتلاف با او موضع گرفته است.

وی تصریح کرد: از دیگر موارد شگفتی مي توان به استقبال آمريکا از وليعهدي شاهزاده نايف اشاره کرد و اين در حالي است که شاهزاده طلال با اعلام اينکه "انتخاب شاهزاده نايف براي وليعهدي، تصميمي اشتباه بود" آمريکا را در تنگنا قرار داده است.

اين پژوهشگر سعودي گفت: شاهزاده طلال بارها گفته بود که عربستان با فضاي بهار عربي مماشات نمي کند و وي خواهان پذيرش شروط انتقال مسالمت آميز به سمت دموکراسي بود و اينک در برابر دولت آمريکا موضع گيري مي کند و به آنها مي گويد که استقبال شما از انتصاب شاهزاده نايف، نابجا بود و شما به بدترين صورت دچار دوگانگي سياسي هستيد زيرا در يک کشور از دموکراسي استقبال مي کنيد و در کشوري ديگر کاملا خلاف آن را تاييد مي کنيد.

فواد ابراهیم افزود: معتقدم که به مرور زمان شاهد تصميمات ديگري از سوي شاهزادگان خواهيم بود که متوجه خواهند شد؛ به سبب تکروي فزاينده شاهزاده نايف در قدرت دچار انزوا شده اند.

وی خاطرنشان کرد: مواضع شاهزاده نايف در قبال زنان به شدت منفي است و زنان از به قدرت رسيدن نايف خوشحال نخواهند شد زيرا وي به دنبال منزوي کردن زن در عرصه سياسي و اجتماعی است و حتي با رانندگي زنان هم مخالفت مي کند.

اين پژوهشگر سعودي افزود: نايف همواره تاکيد مي کند که عربستان مملکتي سلفي است و به اين مساله افتخار مي کند و وی نماينده اقليت در حکومت و ضد اکثريت جمعيت کشور است.

پربیننده ترین خبرها