فارین پالیسی:

ترامپ با دور زدن وزارت خارجه، به دنبال ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران است

ترامپ با دور زدن وزارت خارجه، به دنبال ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران است
شنبه 31 تير 1396 - 08:54

به نوشته وبسایت فارین پالیسی، رئیس‌جمهور آمریکا برای ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران، تیمی را منصوب کرده و عملاً وزارت خارجه آمریکا را دور زده است.

العالم - آمریکا

وبسایت فارین پالیسی در مطلبی نوشت: ترامپ که از شیوه برخورد رکس تیلرسون – وزیر امور خارجه آمریکا – با ایران ناخشنود است، حالا به سراغ دستیاران مورد اعتمادش رفته است.

ترامپ که هفته گذشته ملاقاتی جنجالی و پرتنش با تیلرسون داشت، از گروهی از مقامات ارشد کاخ سفید خواسته است تا شرایط لازم برای اعلام تخطی ایران از برجام را در مهلت 90 روزه آتی ارزیابی توافق هسته‌ای بررسی کنند. دلیل اتخاذ این تصمیم، دستیابی به هدفی است که ترامپ تصور می‌کند وزارت خارجه از رسیدن به آن عاجز مانده است. این هدف نیز گزینه اعلام تخطی ایران از توافق هسته‌ای است.

به گفته یک منبع آگاه، ترامپ از برخی مقامات کاخ سفید خواسته است گزینه تمدید نکردن لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران را در پایان مهلت 90 روزه آتی که در ماه اکتبر (مهرماه) به پایان می‌رسد، بررسی کنند. ترامپ پیش‌تر این وظیفه را به رکس تیلرسون و وزارت امور خارجه محول کرده بود.

گفته می‌شود این وظیفه روز سه‌شنبه هفته گذشته به تیم جدیدی که ترامپ اعضای آن را منصوب کرد محول شد. به گفته این منبع آگاه، ترامپ می‌خواهد از این موضوع که دیگر مجبور نخواهد بود لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران را هر 90 روز یکبار تمدید کند، مطمئن شود.

فارین پالیسی به 3 منبع که یا برای مشارکت در این فرایند جدید دعوت شده اند و یا درباره آن اطلاع دارند صحبت کرده است. تمامی آن‌ها این فرایند جدید را روشی برای دور زدن وزارت امور خارجه می‌دانند. ترامپ معتقد است وزارت خارجه وی را بدون داشتن گزینه‌های دیگر، به تأیید و تمدید لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران وادار کرده است.

هر 3 منبع می‌گویند ترامپ در مهلت 90 روزه پیشین از تیلرسون خواسته بود زمینه را برای تمدید نکردن لغو تحریم‌های ایران فراهم کند؛ وظیفه‌ای که به گفته آن‌ها، تیلرسون از عهده انجام آن برنیامد.

آن‌ها می‌گویند هنوز مشخص نیست ترامپ چطور می‌خواهد به این هدف دست پیدا کند. قرار است نخستین دیدار اعضای این گروه در اوایل هفته جاری برگزار شود.

به گفته سومین منبع آگاه، استیو بنن – استراتژیست ارشد کاخ سفید – و سبسشن گورکا – معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا – در جلسه هفته گذشته بسیار بی‌پرده سخن گفتند و به کرات از تیلرسون خواستند درباره تأمین منافع امنیت ملی آمریکا از طریق تأیید لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران توضیح دهد. اما تیلرسون نتوانست به این پرسش پاسخ دهد.

به گفته وی، رئیس‌جمهور آمریکا به کرات درباره علت ضرورت تأیید و تمدید لغو تحریم‌های ایران سؤال کرد؛ اما پاسخ‌های تیلرسون خشم او را به همراه داشت.

البته مشاور ارتباطی تیلرسون وقوع این ماجرا را تکذیب می‌کند. وی معتقد است علی‌رغم بروز اختلافاتی در آن نشست، قرار نیست وزارت خارجه در این فرایند به حاشیه رانده شود.

این در حالی است که به گفته یکی از منابع آگاه گرچه ترامپ در گذشته تیلرسون را ستوده است، رئیس‌جمهور آمریکا حالا از این موضوع سرخورده است که وزیر خارجه نتوانسته گزینه لغو تمدید تحریم‌های ایران را در اختیار وی قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها