با قهر و عدم حضور مخالفان:

پارلمان موریتانی اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرد

پارلمان موریتانی اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرد
چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 15:58

العالم، نواكشوط - پارلمان موريتاني، بدون حضور مخالفين، اصلاحات قانون اساسي اين كشور را تصويب كرد، اما مخالفان آنرا کودتايي عليه قانون اساسي مي خوانند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، اصلاحات قانون اساسي موريتاني در جلسه اختتاميه "كنگره پارلماني نخست" با راي اكثريت "حامي محمد ولد عبدالعزيز"، رئيس جمهور اين كشور، به تصويب رسيد.

نمايندگان مخالف سنتي و اسلامگرا، جلسه راي گيري براي تغييرات اعمال شده بر قانون اساسي را ترك كردند.

تغيير قانون اساسي موريتاني در حالي انجام  شد كه مسئولان كميته هماهنگي احزاب مخالف موريتاني شامل احزاب مخالف سنتي، اسلامگرا و چپ اعتراض هايي را علیه اين اصلاحات به راه انداخته بودند.

كميته مزبور اصلاحات قانون اساسي را كودتايي جديد ضد قانون اساسي موريتاني و بازي خطرناك با مشروعيت قانوني حكومت توصيف كرده است.

"مسعود ولد بلخير"، رئيس پارلمان موريتاني، در گفت وگو با خبرنگار العالم اين اصلاحات را به مثابه تاسيس كشور موريتاني منسجم، يكپارچه و متحد و تحول ريشه اي در اعمال دمكراسي در كشور خواند.

اصلاحات جديد قانون اساسي موريتاني اختيارات بيشتري را به پارلمان داده است و کودتا را یک جرم به حساب می آورد.

"زين العابدين ولد الخير"، وزير دادگستري موريتاني، در سخناني در صحن پارلمان اين كشور تاكيد كرد که كودتا و ديگر انواع تغيير حكومت ناسازگار با قانون اساسي و جرم به شمار مي رود و عوامل آن مجازات مي شوند.

"عبد الرحمن وليد ميني"، نماينده مخالف پارلمان، اما مي گويد، بيش از 10 حزب اصيل مخالف در پارلمان از روند تغيير قانون اساسي بيرون بوده و هر گونه گفت وگويي را تحريم كرده اند.

موافقين اصلاحات مورد بحث را مقدمه پايان كودتاها و اعطاي اختيارات بيشتر به پارلمان به شمار مي آورند، در حالي كه مخالفين آن را آغاز خروج از مشروعيت قانوني حكومت می دانند.

گفتني است رهبران مخالفين و در راس آن ها "احمد ولد داداه"، رهبر تاريخي مخالفين، در اعتراض به اصلاحات قانون اساسی که مخالفین آن را " كودتا علیه قانون اساسي " می خوانند در برابر پارلمان تحصن كرده اند.

مسئولان كميته هماهنگي احزاب مخالف نيز با هر گونه تغيير قانون اساسي مخالفت و تاكيد كردند كه به قانون اساسي اخير قبل از اصلاحات پايبند هستند.

در تظاهرات مخالفين تغيير قانون اساسي موريتاني برخي به سوي وزرا و نمايندگان اكثريت تخم مرغ پرتاب كردند که پلیس با شلیک گاز اشک آور و استفاده از شوکر معترضان را متفرق كرد.

گفته می‌شود مخالفان دولت موریتانی از طرف قطر تحریک می‌شوند و شبکه خبری الجزیره در طول چند هفته اخیر برنامه‌هایی خود را علیه این کشور غرب آفریقا متمرکز کرده است.

03/07 - 11:08           

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها