وزیر کشور عراق مطرح کرد؛

درخواست مهم ولیعهد عربستان از عراق دربارۀ ایران

درخواست مهم ولیعهد عربستان از عراق دربارۀ ایران
يکشنبه 22 مرداد 1396 - 16:11

وزیر کشور عراق گفت؛ محمدبن سلمان رسما از وی درخواست کرده تا عراق واسطه‌ای بین ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها باشد.

العالم - ایران

وزرای کشور ایران و عراق در نشست مشترکی بر فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای زائران مراسم اربعین حسینی و گسترش همکاری‌ها در جهت حل موضوعات و مشکلات مشترک تاکید کردند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح یکشنبه در نشست مشترک با قاسم الارجی و هیات همراه پیش از امضای یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور عراق ضمن خوش‌آمدگویی و خیر مقدم به طرف عراقی گفت: امیدواریم روابط ایران و عراق که دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند عمیق‌تر و بیشتر شود. روابط ایران و عراق همواره عمیق و راهبردی و مبتنی بر قلب‌های دو ملت بوده است.

وی با تبریک به ملت و دولت عراق در مبارزه با داعش و تروریست‌ها اظهار کرد: امیدواریم با همکاری با دولت و ملت عراق بتوانیم بر همه دشمنان داخلی و خارجی خود فائق شویم. ایران همیشه خود را در کنار ملت عراق می‌داند و هر کمکی که برای مقابله با تروریست‌ها لازم باشد را انجام می‌دهد. 

رئیس شورای امنیت کشور همچنین خاطرنشان کرد: انسجام و وحدت عراق برای ما اهمیت زیادی دارد. اکنون صداهایی می‌رسد که در برخی مناطق عراق اقداماتی انجام شود تا یکپارچگی عراق دچار خدشه شود در حالیکه یکپارچگی عراق موجب قدرتمندی این کشور می‌شود. ما ملت عراق را دوست واقعی خود می دانیم و ارتبط دوکشور قلبی و اعتقادی است.

در ادامه این نشست قاسم الارجی وزیر کشور عراق با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و عراق استراتژیک است گفت: ملت ایران همیشه در کنار ملت عراق بوده و مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به گروهک‌های تروریستی و داعش را ما هیچگاه فراموش نمی‌کنیم. یادمان نمی‌رود هنگامی که موصل سقوط کرد، اوباما گفت که این مساله بین شیعه و سنی است اما ایران تاکید کرد که سقوط موصل هجمه علیه کل ملت عراق است. تاثیر ایران در مبارزه با داعش کاملا روشن است. حضور داوطلبانه مستشاران ایرانی در عراق نشان دهنده  روابط برادرانه میان دو کشور است.

وزیر کشور عراق در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور گفت:  محمدبن سلمان رسما از من درخواست کرد تا عراق واسطه‌ای بین ایران و عربستان برای کاهش تنش ها باشد. پیش از این نیز ملک سلمان این درخواست را  داده بود. من هم به آنها گفتم که شما باید با احترام و بهترین وجه با حجاج ایرانی رفتار کنید و اجازه دهید آنها وارد قبرستان بقیع شوند که طرف عربستانی هم وعده‌هایی در این زمینه دادند و الان هم بقیع به روی حجاج ایرانی باز است. ما معتقدیم روابط دوستانه ایران و عربستان به تامین امنیت منطقه کمک می‌کند.

رحمانی‌فضلی نیز در پاسخ به وزیر کشور عراق گفت: احترام و عزت حجاج ایرانی برای ما بسیار مهم است. ما همیشه دنبال روابط با عربستان بوده ایم. سیاست ایران همکاری موثر با کشورهای منطقه است و ما در قطع روابط هیچگاه پیشقدم نبوده‌ایم. امیدواریم کشورهای منطقه با حمایت مردم خود و دوری از دشمنان واقعی اسلام و دست در دست هم به دنبال حل مسائل مسلمانان باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها