مؤسس ویکیلیکس: 

منتظر واکنش پکن به اقدامات واشنگتن باشید!

منتظر واکنش پکن به اقدامات واشنگتن باشید!
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 11:19

مؤسس سایت افشاگر ویکیلیکس بحران کنونی شبه جزیره کره و بحران کارائیب در سال 1962 بین آمریکا و شوروی را شبیه به هم دانست. 

العالم - آسیا
"جولین آسانژ" با مقایسه تحولات کنونی کره شمالی و بحران کارائیب سال 1962 که جهان را درآستانه نبرد اتمی قرار داد، در تویتر خود نوشت: کره جنوبی برای چین، به مثابه کوبا برای آمریکا است؛ و با توجه به بحران با همسایه شمالی، آمریکا آماده استقرار سامانه موشکی ثاد می شود (سامانه آمریکایی ضد موشکهای بالستیک).
روسیا الیو مبه نقل از آسانژ افزود: احتمال دارد که هدف آمریکا استقرار سلاح اتمی در کره جنوبی باشد، اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید در انتظار واکنش چین باشیم، که کلیدهای نظامی و اقتصادی بسیاری در دست دارد.
در تابستان 1962 شوروی در عملیاتی محرمانه موشکهای بالستیک خود را به کوبا منتقل و در فاصله 200 کیلومتری سواحل آمریکا مستقر کرد، و پس از آن کلاهکهای اتمی را افزود. 
از نظر شوروی این کار به همان اندازه قرار گرفتن کلاهک‌های هسته‌ای توسط آمریکا در بریتانیا، ایتالیا، یونان و مهم‌تر از همه ترکیه توجیه پذیر بود .
پس از آن نیروهای لشکر موشکی 51 با 40 هزار نیرو مستقر شدند و با اطلاع آمریکا از این ماجرا، بزرگترین بحران شوروی و آمریکا با نام بحران کارائیب معروف شد. 
 جان کندی رئیس جمهور وقت آمریکا به محض آگاهی از استقرار موشک‌های روسی، در پیام خود در شب ۲۲ اکتبر ۱۹۶۲ آماده باش نیروهای آمریکایی را اعلام و حرکت کلیه کشتی‌های شوروی به مقصد کوبا را ممنوع اعلام کرد. وی همچنین از نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد شوروی خواست موشک‌ها را تحت نظارت سازمان ملل از کوبا خارج کند.
با پذیرش درخواست کندی از سوی کرملین در ۲۸ اکتبر بحران موشکی کوبا که جهان را تا آستانهٔ جنگ اتمی پیش برد، پایان یافت و در مقابل، ایالات متحده نیز موشک‌های اتمی خود را از ترکیه خارج کرد.

پربیننده ترین خبرها