عربستان: اسد بماند، اما...

عربستان: اسد بماند، اما...
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 05:24

منابع دیپلماتیک در مسکو پایتخت روسیه می گویند یک هیأت منتخب از جانب محمد بن سلمان چند روز قبل با ولادیمیر پوتین دیدار کرده اند تا او را به دخالت نداشتن عربستان در وقوع عملیات تروریستی در خاک روسیه متقاعد کنند.

العالم سوریه

منابع دیپلماتیک روسیه اعلام کردند مأموریت این هیأت، انتقال پیام فوری محمد بن سلمان به رئیس جمهور روسیه بعد از ارائه دلایل غافلگیرکننده ای است که سرگئی لاوروف از طریق آنها دست داشتن عربستان در حمایت از تروریست های روس را ثابت کرد.

این منابع افزودند این هیأت همچنین حامل پیشنهادی درباره سوریه و مذاکرات جاری میان وزارت خارجه روسیه و دیوان پادشاهی سعودی درباره جزئیات راه حل بحران سوریه و راه های حفظ رابطه دوستانه دو طرف در مرحله بعدی بدون بازگشت مجدد به رویارویی های امنیتی و نظامی بودند.

رابطه بحرانی بین مسکو و ریاض که در آن وزیر خارجه روسیه، شروط خود را دیکته می کند محمد بن سلمان را برآشفته و او را به فرستادن یکی از نزدیک ترین مشاوران سیاسی خود به همراه رئیس اطلاعات عربستان برای توضیح مستقیم مسائل برای پوتین واداشته است.

گفته می شود پوتین از دو فرستاده ریاض استقبال و دست نوشته بن سلمان را هم دریافت کرد اما آنها را برای بررسی پرونده های امنیتی و سیاسی مربوط به روابط دو طرف و راه حل های سیاسی سوریه به همتایان روس ارجاع داد.

پیشنهاد فرستادگان بن سلمان برای حل بحران سوریه، گسترش نظام مصالحه و ایجاد فضای مناسب برای اعتمادسازی میان گروه های درگیر در سوریه به منظور مشارکت در مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ و برقراری ثبات بود به نحوی که سرزمین های تحت سیطرۀ معارضان میانه رو با مناطق تحت کنترل دولت سوریه یکپارچه شوند.

آنها اعلام آمادگی کردند بر گروه هایی مانند جیش الاسلام و سایر گروه های مسلحی که مسکو زمان را برای ورود آنها به فرآیند آشتی و مذاکرات فراگیر سوری مناسب می داند تأثیر بگذارند به صورتی که مناطق گسترده ای در غوطه و جنوب سوریه به نیروهای روس تحویل شود.

فرستادگان بن سلمان پیشنهادی غافلگیر کننده به همتایان روس خود دادند مبنی بر برگزاری جلسه ای که نسخه ای جدید از کنفرانس ژنو بدون مشارکت طرف های سیاسی معارضان مقیم خارج باشد که نماینده وزن نظامی معارضان نیستند. به شرط آنکه مسکو امنیت تعدادی از شخصیت های سوری را که برای عناصر مسلح اعتمادسازی می کنند تا ضمن تحویل اسلحۀ خود به زندگی عادی بازگردند، تأمین کند مخصوصا اگر به منصب حکومتی مانند ریاست دولت آشتی در دمشق برسند.

منابع مذکور می گویند سعودی ها اعلام آمادگی کردند نظارت کامل روسیه بر فرآیند ورود سران گروه های طرفدار ریاض در روند سیاسی آینده را بپذیرند به شرطی که مسکو با ریاض بر سر جلوگیری از استفاده تهران از هر نوع مصالحه یا راه حل سیاسی در سوریه به منظور تقویت نفوذش به توافق برسد. سعودی ها همچنین شرط کناره گیری اسد را دیگر مطرح نمی کنند.

سعودی ها همچنین سه اسم برای ریاست دولت آشتی سوریه پیشنهاد کرده اند که هیچ یک از آنها، از معارضان مقیم خارج نیستند.

202

پربیننده ترین خبرها