دستور آزادی يكی از کارکنان روزنامه جمهوريت در ترکیه صادر شد

دستور آزادی يكی از کارکنان روزنامه جمهوريت در ترکیه صادر شد
سه شنبه 4 مهر 1396 - 06:06

دادگاهی در استانبول روز دوشنبه دستور آزادی قدری گورسل روزنامه نگار ترکیه ای و ادامه بازداشت چهار نفر از همکاران او را در چارچوب محاکمه بحث انگیز 17 نفر از کارکنان روزنامه مخالف جمهوریت صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، قاضی تصمیم گرفت قدری گورسل از شخصیت های مورد احترام روزنامه نگاری در ترکیه بعد از 11 ماه حبس آزاد شود هر چند او قرار است به اتهام ‌ فعالیت های تروریستی  محاکمه شود.
محاکمه کارکنان جمهوریت، روزنامه ای که از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به شدت انتقاد می کرد به 31 اکتبر موکول شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، قدری گورسل قرار است دوشنبه شب از زندان سیلیوری در اطراف استانبول آزاد شود.
اما اکین آتالای مدیر و مراد سابونجو سردبیر روزنامه جمهوریت که مانند گورسل از 330 روز قبل زندانی هستند در حبس می مانند. احمد شیک خبرنگار تحقیق جمهوریت که آخر  دسامبر بازداشت شد از 269 روز قبل و یوسف امره ایپر حسابدار این روزنامه از 173 روز قبل زندانی است.
دادگاه در آغاز محاکمه در آخر ماه ژوئیه تصمیم گرفت هفت نفر از جمله موسی کارت، کاریکاتوریست جمهوریت را که ماه اکتبر بازداشت شده بودند به صورت موقت آزاد کند اما پنج نفر دیگر در زندان ماندند که روز دوشنبه درباره آنها تصمیم گیری شد. 
در مجموع 17 نفر از مدیران، روزنامه نگاران و دیگر کارکنان فعلی و گذشته جمهوریت به حمایت از  سه سازمان تروریستی مسلح  متهم هستند: جدایی طلبان کرد پ ک ک ( حزب کارگران کردستان )، یک گروه راست افراطی موسوم به دی  اچ کا پی - سی DHKP-C و جنبش فتح الله گولن خطیب ترکیه ای که در آمریکا زندگی می کند موسوم به فتو FETO. آنکارا کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 را به جنبش گولن نسبت می دهد.
پیش بینی می شود تا 43 سال حبس در انتظار این افراد باشد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها