نظر ژاپنی‌ ها درباره زمین لرزه مرز ایران و عراق

نظر ژاپنی‌ ها درباره زمین لرزه مرز ایران و عراق
دوشنبه 29 آبان 1396 - 13:09

مسئولان زمین شناسی ژاپن می گویند که زمین لرزه 7.3 ریشتری هفته گذشته که در مرز بین ایران و عراق روی داد، موجب بالا آمدن زمین به میزان حدود 90 سانتیمتر شده است.

العالم - آسیا

اداره اطلاعات زمین - فضای ژاپن به منظور تجزیه و تحلیل تغییر شکل زمین در اثر این زمین لرزه، از داده های ماهواره ناظر زمین 'داییچی-2' استفاده کرد.

این مسئولان می گویند، تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد در نزدیکی مرکز این زلزله، زمین به میزان 30 سانتیمتر بالا آمده و در یک گستره 80 کیلومتری در سمت جنوب مرکز زمین لرزه نیز زمین 10 سانتیمتر یا بیشتر بالا آمده است.

این مسئولان می گویند، داده های یاد شده تقریبا در راستای تجزیه و تحلیل های سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا است.

سازمان زمین شناسی آمریکا گفت که این امواج لرزشی نشان دهنده آن است که زمین لرزه یاد شده بر اثر گسل معکوس که طی آن لایه های سنگ ها در یک زاویه چرخش یافتند، ایجاد شده است.

'هیروشی یارایی' یک مقام سازمان زمین شناسی ژاپن می گوید که این داده ها حاکی از آن است که زمین در سرپل ذهاب، در غرب ایران، حدود 40 سانتیمتر بالا آمده است.

وی گفت: به نظر می رسد که تغییر شکل عظیم زمین منجر به این زمین لرزه قدرتمند شده باشد.

از مرکز لرزه نگاری کشوری، زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر در ساعت 21 و 48 دقیقه و 16 ثانیه شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه ، استان های غربی کشورمان را لرزاند که تا این لحظه حدود 436 کشته و 10 هزار و 179 مصدوم داشته است.

مرکز وقوع این زمین لرزه استان کرمانشاه حوالی ازگله در طول جغرافیایی 45.9، عرض جغرافیایی 34.84 و عمق 11 کیلومتری زمین بوده است.

این زمین لرزه در پنج کیلومتری ازگله، 25 کیلومتری تازه آباد، 37 کیلومتری باینگان، 112 کیلومتری سنندج و 122 کیلومتری کرمانشاه روی داد. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها