"اولویت ترکیه، حفظ تمامیت ارضی سوریه است"

شنبه 4 آذر 1396 - 02:43

نویسنده ترکیه ای معتقد است اولویت کنونی دولت آنکارا، حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

العالم - سوریه

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در گفتگو با یوسف کاتب اوغلو نویسنده و تحلیلگر ترکیه ای به بررسی تحولات اخیر عرصه سیاسی و نظامی سوریه و تأثیر این تحولات بر روابط آنکار و دمشق پرداخت.

اوغلو در پاسخ به این سؤال که پرونده کردها در سوریه تا چه اندازه می تواند دوباره بین آنکارا و دمشق نزدیکی ایجاد کند؟ گفت: در ابتدا نباید فراموش کنیم ترکیه و ایران و روسیه کشورهای تضمین کننده آتش بس هستند و ترکیه دارای خطوط قرمزی است. ممکن است اولویت های این سه کشور در برخی از پرونده ها همخوانی نداشته باشد، ممکن است در برخی پرونده ها توافق و در پرونده های دیگر اختلاف داشته باشند.

وی افزود: اولویت ترکیه پرونده امنیت ملی است و بر این اساس دولت ترکیه یگانهای مسلح مدافع خلق را گروه های تروریستی می داند که تابع و در امتداد حزب کارگران کردستان فعالیت می کنند. حکومت سوریه در این زمینه دارای دیدگاه واضحی نیست و برای ترکیه نیز اهمیت ندارد حکومت سوریه از چه ساز و کاری برای تعامل با نیروهای کردی یا یگانهای مدافع خلق استفاده می کند. گاهی می شنویم که نیروهای کردی و حکومت سوریه به توافق بر سر یک منطقه خودمختار برای کردها دست یافته اند و سپس تکذیب می شود.

کاتب اوغلو در ادامه گفت: در سیاست چیزی به عنوان دشمنی یا دوستی مداوم وجود ندارد، سیاست در واقع بازی برای کسب منافع است. سیاست خارجی کنونی ترکیه در پیش گرفتن نرمش است که با تغییرات همخوانی داشته باشد، اما ارتباط مستقیم با نظام سوریه نقطه اختلاف است و توافقی عمومی در این خصوص وجود ندارد.

وی مدعی شد: ترکیه معتقد است این حکومت قادر نیست تمام مردم سوریه را زیر سایه خود جمع کند، اما این موضوع فعلا باید نادیده گرفته شود و بر اولویت ها تمرکز کرد و اولویت اول به نظر ترکیه حفظ تمامیت ارضی سوریه و اولویت دوم شکست دادن و بیرون راندن تمام گروه های تروریستی است.

اوغلو گفت: مشارکت ترکیه در نشست آستانه و پس از آن در سوچی توافق ها را با روسیه حفظ می کند، چرا که روسیه نیز یکی از کشورهای ضامن در خصوص پایبندی دولت سوریه به نکاتی است که مورد توافق قرار گرفته است از جمله اجرای آتش بس و برداشتن محاصره و گسترش کمک های امدادی در سوریه. تمام این موارد باید رعایت شود تا به یک راه حل سیاسی واقعی برسیم و روابط و مذاکره سیاسی فعال شود. با وجود اختلال در این شرایط نمی توان از گفتگو و ارتباط بین ترکیه و حکومت سوریه سخن گفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها