اردوغان: پس از عفرین، منبج سوریه را از وجود تروریست ها پاکسازی می کنیم؛ کسی ناراحت نشود

اردوغان: پس از عفرین، منبج سوریه را از وجود تروریست ها پاکسازی می کنیم؛ کسی ناراحت نشود
جمعه 6 بهمن 1396 - 13:15

رئیس‌جمهوری ترکیه با تأکید بر تداوم عملیات شاخه زیتون، گفت: بعد از عفرین به سراغ منبج رفته و پس از آن مرزهای ترکیه با عراق را پاکسازی می‌کنیم.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) گفت کسانی که عملیات شاخه زیتون را «تهاجم» و مداخله نظامی تعبیر می‌کنند، باید نگاهی به افغانستان، لیبی و مالی بیاندازند.

ادوغان طی سخنرانی در آنکارا با انتقاد از مواضع پارلمان اروپا و دولت آمریکا درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه، گفت: آنهایی که به ما می‌گویند این (عملیات) نباید زیاد طول بکشد، خودشان 20 سال در افغانستان و 18 سال در عراق بوده‌اند.

وی با اشاره به تماس تلفنی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با او،‌توضیح داد: آقای رئیس‌جمهور به ما می‌گوید "اینقدر از ما انتقاد نکنید". قبول اما این چه اتحاد استراتژیکی است؟ کامیون‌های سلاحی که به کُردها دادید، علیه چه کسی استفاده خواهد شد؟

رئیس جمهور ترکیه عملیات شمال سوریه را به هشداری برای کسانی که قصد زیرسوال بردن عزم ترکیه در نبرد با تروریسم را داشتند، تعبیر کرده و افزود: اگر دیگران (آمریکا)‌ با ما همکاری نکنند، تمام گزینه‌ها را در نظر خواهیم گرفت.

اردوغان با تاکید بر اینکه عملیات شاخه زیتون را تا نابودی آخرین تروریست و بازگرداندن شمال سوریه به صاحبان اصلی‌اش ادامه می‌دهند، گفت: بعد از منبج، تمام مرزهای خود با عراق را از تروریست‌ها پاکسازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اعراب و ترکمن‌ها صاحبان اصلی منبج هستند نه یگان‌های مدافع خلق کردی (ی.پ.گ)، ادامه داد: اسلام، پادزهر پ.ک.ک است. کسانی که دشمن اسلام بوده و قصد دارند کردها را از میراثشان که صلاح‌الدین ایوبی است و قدس را تصاحب کرد، جدا کنند.

رئیس جمهور ترکیه تعداد تروریست‌های کشته شده در جریان عملیات عفرین را 343 نفر اعلام کرده و گفت: این فقط کسانی است که شمارش شده‌اند. البته بعضی (کشورها) از این ناراحت هستند.

اردوغان با بیان اینکه نظامیان ترکیه بیشترین احتیاط را برای اجتناب از تلفات غیرنظامیان انجام می‌دهند، تاکید کرد: (اما) خون هیچ زن، کودک یا فرد بی‌گناهی روی دستان نیروهای ما نیست.

این در حالی است که منابع کُردی می‌گویند تا کنون 141 غیرنظامی در جریان حملات ترکیه کشته و زخمی شدند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تحت عنوان «شاخه زیتون»‌ و با هدف پاکسازی عفرین از شبه‌نظامیان کُرد، وارد هفتمین روز خود شد.

6400 نظامی ترکیه تا کنون در جریان این عملیات در خاک سوریه حضور داشته و با ورود به 70 روستا، شبه‌نظامیان کُرد را از بین بردند. این نیروها گستره عملیات خود را به شهر «اعزاز» در شرق عفرین و استان حلب افزایش دادند.

تاکنون 3 نظامی ترکیه و 11 عنصر ارتش آزاد در جریان این عملیات کشته شدند.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

پربیننده ترین خبرها