ائتلاف مالكي اعتراض منطقه كردستان را ردكرد

ائتلاف مالكي اعتراض منطقه كردستان را ردكرد
چهارشنبه 10 خرداد 1391 - 07:51

بغداد (العالم) ـ عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تاكيد كرد كه اقدام دولت در تشكيل جلسات در استانها مساله اي بسيار مثبت است و هيچ مانعي ندارد كه در اربيل هم برگزار شود و منطقه كردستان حق اعتراض به اين مساله را ندارد.

خانم حنان فتلاوي چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: محدوده هاي منطقه كردستان تعيين شده است و نمي توان بخش ديگري به آن افزود بلكه بايد مسايل بر طبق چارچوب هاي قانون اساسي حل و فصل شود.

عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان كه نوري مالكي نخست وزير عراق رهبري آن را برعهده دارد، در باره دعوت مالكي براي برپايي جلسات دولت در استان هاي اين كشور افزود: اين جلسات تا كنون در بصره و كركوك برگزار شده و امروز در موصل آغاز شد و شايد فردا در ديوانيه و يا يكي ديگر از استان هاي عراق تشكيل شود.

فتلاوي خاطرنشان كرد: اين اقدام بخشي از سياست دولت عراق براي اطلاع از مشكلات استان ها به طور ميداني است. اين امر در حل برخي از مشكلات كركوك و بصره موثر بوده و در حل مشكلات ديگر استان ها نيز تاثيرگذر خواهد شد.

عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: برگزاري جلسات دولت در اربيل نيز براي رفع مشكلات اين منطقه امري مثبت خواهد بود.

وي درباره اظهارات برخي ها كه تشكيل جلسات دولت در كركوك را اقدامي عليه كردها عنوان كرده اند، افزود: كركوك يكي از استان هاي عراق است و اربيل نيز مانند دهوك و بصره جزو خاك اين كشور است.

فتلاوي گفت: پرونده هايي از جمله مساله مناطق مورد اختلاف در خصوص فدراليته وجود دارد كه هنوز حل و فصل نشده است.

وي افزود: مساله مناطق مورد اختلاف پرونده پيچيده اي است كه حكومت هاي سابق و حتي سازمان ملل از حل آن عاجز ماندند و تا زماني كه اين پرونده بر طبق قانون اساسي و راهكارهاي قانوني حل وفصل نشود، نه منطقه كردستان و نه هيچ كسي ديگر حق ندارد در اين خصوص ادعا كند.

فتلاوي گفت: به موجب قانون اساسي عراق، مرزهاي منطقه كردستان همان چيزي است كه تعيين شد و قانون اساسي تاكيد نكرده است كه حتي يك وجب ديگر به آن افزوده شود.

وي افزود: ما شاهد تلاش كردستان عراق براي بسط نفوذ خود بر مناطق كركوك و مناطقي از موصل و دياله و گاهي تا كوت هستيم كه نمي توان در مقابل اين تجاوزها سكوت كرد بلكه حكومت فدرال بايد به اين تجاوزها پايان دهد.

فتلاوي اظهار داشت: نيروهاي منطقه كردستان حق ورود به استان هاي ديگر و بازداشت اشخاص و انتقال آنها به زندان هاي كردستان را ندارند و اين علاوه بر مساله ميدان هاي نفتي و مشكلات ديگر است.

وي خاطرنشان كرد: به نظر من هر عراقي غيور و اصيلي از اقدام حكومت مركزي فدرال حمايت خواهد كرد زيرا اين حكومت با انجام برخي تدابير از جمله مخالفت با تشكيل مناطقي بر اساس طائفي و اجازه ندادن به جدا شدن بخشي از استان ها و ادغام آنها به مناطقي ديگر، بر يكپارچه بودن عراق اصرار دارد.

فتلاوي گفت: همچنين دولت عراق تاكيد دارد كه نفت در دست حكومت فدرال باشد تا آن را به طور عادلانه ميان  استان ها تقسيم كند و بدون اطلاع مقامات كشور و به صورت قاچاق صادر نشود.
19:07

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها