گوترش: گفت‌وگوی فوری آمریکا و کره‌شمالی برای رفع تنش‌ها ضروری است

گوترش: گفت‌وگوی فوری آمریکا و کره‌شمالی برای رفع تنش‌ها ضروری است
پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 - 10:32

دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز گفت‌وگوهای جدی میان آمریکا و کره‌شمالی برای رفع تنش‌های بوجودآمده در شبه‌جزیره کره را امری ضروری خواند.

العالم - آمریکا

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امرو پنج شنبه تأکید کرد که انجام گفت‌وگو میان کره شمالی و آمریکا «کاملا ضروری» و «فوری» است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، دبیرکل سازمان ملل در یک برنامه رادیویی با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت که انجام این گفت‌وگوها برای از بین بردن هرگونه احتمال افزایش تنش‌ها و تبدیل شدن آن به یک بحران ناگهانی کاملا ضروری است.

به گفته گوترش، «مسئله ممکن بودن این گفت‌وگوها الان مطرح نیست. این گفت وگوها کاملا ضروری و فوری است چرا که ما نیاز داریم به سرعت یک مباحثه جدی داشته باشیم تا هر نوع سوءتفاهم و افزایش تنش که می‌تواند اوضاع را بسیار خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی کند، برطرف شود».

وی با اشاره به تلاش‌های سازمان ملل برای میانجیگری در گفت‌وگوها با کره شمالی ادامه داد: «بنابراین ما هر کاری که در توان خواهیم داشت انجام می‌دهیم تا دو طرف را برای انجام این گفت‌وگوها تحت فشار بگذاریم».

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «من امیدوارم که این پیشرفت در روابط دو کره طی بازی‌های آتی المپیک بتواند در درک ضرورت گفت‌وگوهای جدی برای رسیدگی به مسئله خلع تسلیحات هسته‌ای شبه‌جزیره کره به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز موثر باشد».

گوترش در بخش دیگری از اظهاراتش طی این گفت‌وگوی رادیویی به موضوع تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی پرداخت و گفت: «این تحریم‌ها اثر بسیاری بر این کشور داشته بنابراین من تصور می‌کنم اگر شورای امنیت همین یکپارچگی را حفظ کند، کره شمالی متوجه خواهد شد که هیچ راهی برای پیشرفتت اقتصادی و بهبود زندگی مردم این کشور وجود ندارد جز اینکه پیونگ‌یانگ پای میز گفت‌وگوهای جدی با جامعه بین‌المللی بنشیند.»

دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر اینکه تندروهایی که به دنبال روشن کردن شعله درگیری نظامی در منطقه شرق آسیا هستند، باید متوقف شوند، گفت: «من معتقدم که ضروری است تا کره شمالی، آمریکا، چین و روسیه به طور سیاسی وارد تعامل شوند تا راهی برای رسیدگی به اوضاعی که روز به روز وخیم تر می‌شود پیدا کنند و در نهایت به راه‌حلی صلح آمیز برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بیابند...این امر امکان‌پذیر است».

دبیرکل سازمان ملل متحد در حال حاضر به سئول رفته است تا در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی که روز جمعه برگزار می شود شرکت کند. وی قرار است با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز دیدار کند.

تنش‌ها در شبه جزیره کره بویژه طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و کره شمالی به آزمایش‌های موشکی و اتمی اقدام می‌کند. پیونگ یانگ دلیل این اقدامات را حضور نظامی آمریکا در منطقه و رزمایش‌های نظامی مشترک با متحدانش عنوان می‌کند.

از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال 2017، تنش‌های لفظی میان مقامات آمریکا و کره شمالی شدت بیشتری یافته و طرفین یکدیگر را به برخورد نظامی تهدید می‌کردند. 

طی ماه گذشته، برای حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی کره جنوبی، هیئت‌هایبلندمرتبه‌ای از دو کره در روستای مرزی دیدار کردند و طرفین اظهار امیدواری کردند طی برگزاری مراسم المپیک دیدارهای دیگری میان مقامات دو کره برگزار شود.

در اقدامی نادر، بعد از دیدار هیئت‌های دو کره، رهبر کره شمالی از تمایل برای اتحاد میان دو کره سخن گفت. همچنین روز جمعه فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی از گزینه دیپلماسی برای مسئله کره شمالی سخن گفته بود. 

رقابت‌های المپیک زمستانی کره جنوبی از روز نهم تا بیست و پنجم فوریه  (20 بهمن تا 6 اسفند ماه) برگزار خواهد شد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها