تکثیر اندام‌های بدن روی یک تراشه برای تست دارو

تکثیر اندام‌های بدن روی یک تراشه برای تست دارو
شنبه 28 بهمن 1396 - 19:37

پژوهشگران، برای جلوگیری از آزمایش‌های گوناگون روی انسان‌ها، اندام‌های بدن را روی یک تراشه تکثیر کردند.

العالم ـ گوناگون

به گزارش دیلی‌میل، ممکن است روزی انسان‌ها، سلول‌های بنیادی خودشان را برای بررسی‌های آزمایشگاهی داشته باشند و دانشمندان برای ایجاد آن، فقط به گرفتن یک ویال(ظروف شیشه‌ای کوچک که برای نگهداری داروها به ‌صورت مایع یا پودر استفاده می‌شود) خون نیاز داشته باشند.

این پیشرفت می‌تواند، با فراهم کردن امکان آزمایش گزینه‌های دارویی گوناگون روی یک تراشه و بدون ماهها آزمون و خطای دردناک و پرهزینه، ایده "داروی شخصی سازی شده" را متحول کند.

اکنون، پژوهشگران در گامی بزرگتر با استفاده از سلول‌های گرفته شده از بیمار برای آزمایش داروهای گوارشی، با موفقیت یک پوشش روده‌ای انسانی را تکثیر کرده‌اند.

ممکن است تکثیر اندام‌ روی تراشه‌ها همچنین بازار تایید دارو را هم بهبود بخشند. 30 درصد از داروها در معرض امتحان قرار نمی‌گیرند زیرا برای آزمایش روی انسان بیش از حد خطرناک هستند اما امکان دارد امتحان کردن آنها روی اندام‌های تکثیر شده، افراد را در معرض این آزمایش‌ کشنده قرار ندهد.

این تراشه از یک پلیمر انعطاف‌پذیر ساخته می‌شود که کانال‌های کوچکی دارد که می‌توانند با هزاران سلول انسانی زنده پر شوند.

دکتر "جرالدین همیلتون" (Geraldine Hamilton)، رئیس و افسر ارشد علمی شرکت نوپای استارتاپ "Emulate"  گفت: تلاش‌های بسیار، اکنون به بار می‌نشینند و ما به دنبال درمان بیماری‌های پیچیده‌تری هستیم.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، این دانشمندان، قلب، ریه، مغز و حتی جفت را درون یک مکعب شفاف با خطوط صورتی و آبی و در اندازه باتری قلمی، تکثیر کرده‌اند.

همیلتون ادامه داد: این گروه، با استفاده از خون بیماران، سلول‌های بنیادی تولید می‌کند. این سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های بنیادی گوناگونی مانند سلول‌های روده، مغز یا ریه تبدیل شوند و برای بررسی بیماری، مورد استفاده قرار گیرند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها