اعتبار 2 میلیارد دلاری برای ساخت دومین پایانه بزرگ نفتی ایران در ساحل عمان

اعتبار 2 میلیارد دلاری برای ساخت دومین پایانه بزرگ نفتی ایران در ساحل عمان
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 18:46

وزارت نفت ایران اعتبار 2 میلیارد دلاری برای خط انتقال نفت خام و ساخت پایانه‌ جدید صادرات نفت در ساحل عمان را به عنوان دومین پایانه بزرگ صادراتی نفت کشور تامین می کند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گفته سیدنورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز طرح انتقال نفت خام به جاسک و ساخت پایانه‌های صادراتی در این منطقه حدود 2 میلیارد دلار است که این اعتبار از سوی وزارت نفت تامین می شود.

پایانه نفتی جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان، دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران خواهد بود که قرار است تا سال 1400 به بهره برداری برسد. با راه اندازی این پایانه نفتی، علاوه بر کاهش فاصله تردد کشتی ها، نیازی به عبور نفتکش ها از تنگه هرمز نخواهد بود و ترافیک این آبراه کاهش می یابد.
پایانه خارگ هم اکنون مهم ترین پایانه نفتی ایران است که بیش از 90 درصد صادرات نفت خام کشور از این طریق انجام می شود.

بنابر اعلام تارنمای وزارت نفت، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه‌های صادراتی در این منطقه را طرحی راهبردی و مهم عنوان و خاطرنشان کرده که خط لوله 46 اینچ انتقال نفت خام به طول یک هزار کیلومتر، از شهرستان دیلم در گوره آغاز می‌شود و پس از عبور از استان فارس، در استان هرمزگان (جاسک) پایان می‌یابد.
شهنازی‌زاده با بیان این‌که برای تامین خط لوله از توان لوله ‌سازان ایرانی استفاده می‌شود، گفته است، مناقصه خط لوله برگزار و برنده مشخص شده است. 
به گفته وی، با هدف ایجاد اشتغال و رونق در میان شرکت‌های لوله‌ساز داخلی، 50 درصد کار به شرکت نخست (برنده مناقصه)، 35 درصد کار به شرکت دوم و 15 درصد دیگر از کار نیز به شرکت سوم (با قیمت برنده مناقصه) واگذار و از این میان، قرارداد با 2 شرکت منعقد شده است.
شهنازی زاده به برنامه‌ریزی برای ساخت خط لوله، مخازن ذخیره‌سازی و تاسیسات دریایی در منطقه جاسک اشاره و خاطرنشان کرده که 20 مخزن هر یک به ظرفیت 500 هزار بشکه نفت ساخته می شود که قرارداد ساخت این مخزن‌ها حدود 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت متن، برنده مناقصه ساخت مخازن ذخیره‌سازی نیز مشخص شده و در مرحله ابلاغ است. 
وی مجموع سرمایه‌گذاری طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه‌های صادراتی در این منطقه را (بجز مخازن ذخیره‌سازی) حدود 2 میلیارد دلار عنوان و خاطرنشان کرده که قرار است این اعتبار از سوی وزارت نفت تامین شود. 

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، روز یکشنبه (6 اسنفد ماه 1396) در حاشیه دومین همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران، این منطقه را به فرموده رهبر معظم انقلاب گنجی پنهان عنوان و بر امنیت کامل این منطقه برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی تاکید کرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها