افشاگری بشار الجعفری در باره قطعنامه آتش بس غوطه شرقی

چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 15:16

بشار الجعفری نماینده دایم سوریه درسازمان ملل متحد تلاش های مغرضانه، سیاسی و غیرانسانی پشت پرده غربی ها درمورد قطعنامه آتش بس غوطه شرقی را افشا کرد.

العالم ـ سوریه

بشار الجعفری درمصاحبه با روزنامه فرا منطقه ای رای الیوم درباره نشست های مقدماتی شورای امنیت برای صدور قطعنامه 2401 روز شنبه این شورا برای آتش بس در غوطه شرقی دمشق گفته است، درمتن اولیه این قطعنامه ازهمه طرف های درگیرسوریه خواسته شده بود که فورا به آتش بس و توقف خشونت ها در همه جای سوریه برای 30 روز پایبند باشند اما درهیچ یک از بندهای این پیش نویس به مستثنی بودن داعش، النصره و گروه های مرتبط با آنها در این آتش بس اشاره نشده بود.
به گفته وی، متن اصلی که کویت و سوئد ارایه کرده بودند به اقدامات گروه های تروریستی و حملات آنها به غیرنظامیان در شهر دمشق اشاره ای نکرده بود و از ابتدا مشخص بود که هدف از آن مخدوش کردن چهره دولت سوریه و متهم کردن آن به حمله به غیرنظامیان و سنگ اندازی در مسیرعملیات نظامی دولت سوریه و همپیمانانش درمقابله با تروریسم و ایجاد فرصت برای گروه های تروریستی برای بازیابی قوای خود به لحاظ تسلیحاتی و نفرات بود تا از این طریق همچنان دولت سوریه و ارتش آن را تحت فشار قرار دهند به خصوص اینکه باردیگر مساله استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه مطرح شده بود.
الجعفری گفت: در این پیش نویس همچنان مانند گذشته سعی شده بود تا به روند نشست های آستانه با سرکوب دستاوردهای آن به خصوص ایجاد مناطق کاهش تنش پایان داده شود و موضوع آتش بس و توقف اعمال خشونت آمیز به شورای امنیت انتقال یابد.
نماینده سوریه در سازمان ملل خاطرنشان کرده، در متن اصلی پیش نویس به مسئولیت کشورها و طرف های حمایت کننده از گروه های تروریستی اشاره نشد تا با اعمال فشار بر این گروه ها آنها را مجبور کنند که جنایت ها را در حق غیرنظامیان متوقف کنند و ضامن آتش بس باشند و تضمین های لازم را ارایه کنند.
همچنین در آن اشاره نشده که ارتش سوریه گذرگاه های امنی را برای خارج شدن غیرنظامیان از غوطه اختصاص داده و دولت این کشور از گروه های مسلح خواسته که سلاح را بر زمین گذاشته و اعمال خشونت آمیز را متوقف کرده و به طرح آشتی ملی بپیوندند.
الجعفری خاطرنشان کرده، پیش نویسی ارایه شده بود که در آن این امور نادیده گرفته شد و هدف از آن القای این موضوع بوده که هیچ گروه تروریستی دست به کشتارغیرنظامیان نزده بلکه آنها تنها مخالفان میانه روی سوری هستند که از خود در برابر حملات ارتش سوریه که توافق مناطق کاهش تنش درغوطه شرقی را نقض کرده، دفاع می کنند. 
این مسئول سوری گفته با توجه به وجود این مسایل مذاکرات برای تغییر ساختار متن اصلی پیش نویس آغاز شد و مذاکرات ماراتنی برای چند روز صورت گرفت.
وی تصریح کرده، غربی ها خواستار حفظ متن پیش نویس بدون ایجاد تغییرات بودند درحالی که روسیه و برخی طرف های هم رای با آن از جمله هیات دولت سوریه خواستار انجام اصلاحات درمتن پیش نویس بودند تا حقایق میدانی جاری در سوریه را در بر گیرد.
نماینده سوریه در شورای امنیت خاطرنشان کرده، روز جمعه به عنوان موعد برگزاری نشست شورای امنیت روسیه موفق به انجام اصلاحات اساسی در پیش نویس قطعنامه آتش بس شد. در این متن گروه های تروریستی داعش و النصره و گروه های وابسته به آنها از آتش بس مستثنی شدند. همچنین بند مربوط به اینکه آتش بس پس از 72 ساعت از قطعنامه شورای امنیت برقرار خواهد شد حذف و کلمه 'فوری' اضافه شد و همچنین در آن به حملات تروریست ها به دمشق اشاره شد و کشورهای صاحب نفوذ در گروه های تروریستی آتش بس را تضمین کردند.
الجعفری گفته است، روسیه همچنان اصرار داشت که این پیش نویس ضمانت های لازم برای اجرایی شدن آن را در برندارد و اعمال خشونت آمیز با تصویب و تصمیم شورای امنیت و فوری برقرار نمی شود بلکه این موضوع باید از سوی طرف های موثر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
به گفته وی، به رغم فشارهای زیادی که بر هیئت روسیه از سوی هیات آمریکایی وجود داشت، امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه از وی خواستند به تسهیل تصویب قطعنامه کمک کند اما طرف روسی بر موضع خود پافشاری کرد. کشورهای غربی پیشنهاد دادند که واژه 'تصمیم می‌گیرد' به واژه 'می‌خواهد' و واژه 'فورا' به واژه 'بدون تاخیر' تبدیل شود. 
هیئت روسیه روزجمعه باز هم بر واقع‌بینانه نبودن تحمیل آتش‌ بس از سوی شورای امنیت بدون ورود طرف‌ها برای اجرای آن تاکید کرد.
الجعفری به روزنامه رای الیومگفته، برای دستیابی به راهکار و عدم تحریک روسیه به استفاده از وتو مشورت بیشتری صورت گرفت. این مشورت ها تا صبح روز شنبه بخصوص مشورت ها بین هیات روسی و فرانسوی ادامه داشت و تماس های زیادی میان نمایندگان دایمی شورای امنیت و وزرای خارجی آنها صورت گرفت تا اینکه در این پیش نویس دغدغه های روسیه درباره تضمین اجرایی شدن آن برآورده شد.
الجعفری ادعای غربی ها درباره تلاش آنها برای تصویب قطعنامه آتش بس درغوطه شرقی در شورای امنیت را دروغین خواند و چند دلیل برای ادعاهای کذب و مغرضانه آنها بیان داشت:
نخست: باگذشت هفت سال از جنگ سوریه با تروریسم و تایید بین المللی اینکه سوریه از جنایت های داعش و جبهه النصره و گروه های تروریستی وابسته به آنها و تروریست های خارجی که از صدها کشور وارد سوریه شده اند ، رنج می برد ، پیش نویس اولیه قطعنامه شورای امنیت به این گروهها و حتی به 13 قطعنامه پیشین شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم از مجموع 29 قطعنامه ای که شورای امنیت از ابتدای بحران سوریه تصویب کرده بود، اشاره ای نداشت.
دوم: نمایندگان روسیه و سوریه طرف هایی بودند که خواستار نشست فوری شورای امنیت برای گفت و گو درباره غوطه شرقی و توجه به وضعیت غیرنظامیان در دمشق شدند که روزانه با حملات گروههای تروریستی مواجه بودند. در اصل سوریه و روسیه از گفت و گو در خصوص وضعیت غوطه شرقی هیچ ابایی نداشت. 
سوم:هیئت آمریکا از آغاز تلاش می‌کرد تا پیش‌نویس قعطنامه با ساختار اصلی بدون اصلاحات تصویب شود هدف آنها تحریک امتیاز وتوی روسیه بود (یعنی هدف آنها سیاسی بود نه انسانی) اما نتوانستند به این هدف دست یابند.
چهارم: هیات های غربی دو روز مذاکره کردند تا هیات روسی حتی مسکو را قانع کنند که پیش نویس قطعنامه را بدون اصلاحات قبول کنند هرچند که اجرایی شدنش غیرممکن باشد که در اینجا هدف آنها بیشتر سیاسی بود و نه انسانی اما خواست آنها محقق نشد.
پنجم: هیات های غربی بیشتر وقت خود را صرف کلمات و عبارات کردند که پذیرش آنها ناممکن بود به جای اینکه به اصلاحات اصلی متمرکز شوند که ضمانت اجرایی لازم برای آتش بس و توقف اعمال خشونت آمیز توسط گروه های تروریستی را فراهم سازد.

پربیننده ترین خبرها