نفت گران می‌شود

نفت گران می‌شود
جمعه 11 اسفند 1396 - 10:20

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند قیمت نفت امسال رشد مستمری خواهد داشت اما روند رشد آن به دلیل افزایش تولید شیل آمریکا در برابر محدودیت عرضه اوپک محدود خواهد ماند.

العالم - گوناگون

در نظرسنجی رویترز از ۳۷ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی شد نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به ۶۳ دلار در هر بشکه می رسد که اندکی بالاتر از قیمت ۶۲.۳۷ دلار است که در نظرسنجی ماه گذشته پیش بینی شده بود.

به گفته اشلی پترسون از شرکت "استارتاس ادوایزرز"، سطح پایبندی اوپک به محدودیت عرضه و روند رشد تولید شیل آمریکا احتمالا اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ خواهند بود. قیمتها احتمالا در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ نوسان بیشتری خواهند داشت که به دلیل تردیدها نسبت به روند رشد آمریکا است.

تولید نفت آمریکا که در حال حاضر بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز است، امسال ممکن است از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور کند.

به گفته کایلین بیرچ، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست، بازار نفت شاهد حضور شرکتهای خصوصی آمریکایی است که بسیاری از آنها از هزینه های پایین تولید نسبت به نقاط دیگر سود می برند و در نتیجه آمریکا همچنان یک بازیگر مهم خواهد ماند.

در این بین آمار بخش تحقیقاتی اوپک در ماه جاری نشان داد این سازمان صادرکننده نفت در حال رسیدن به هدف خود برای بازگرداندن سطح ذخایر کشورهای صنعتی به میانگین پنج ساله است.

اعضای اوپک به همراه شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه موافقت کرده اند سطح تولیدشان را مجموعا حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز محدود کنند. این توافق از ژانویه سال گذشته آغاز شده و قرار است تا پایان امسال ادامه پیدا کند.

عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد امیدوار است اوپک و متحدانش تعدیل روند کاهش تولید را از سال آینده آغاز کنند و یک چارچوب همکاری دائمی برای تثبیت بازارهای نفت پس از پایان توافق فعلی ایجاد کنند.

به گفته تحلیلگران، بدون یک خروج تدریجی از توافق، ذخایر جهانی ممکن است به شدت کاهش پیدا کرده و باعث افزایش قیمتی شوند که تبعات منفی خواهد داشت.

تولید نفت در ونزوئلا که یکی از اعضای اوپک بوده و با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، به پایینترین میزان در بیش از ۲۰ سال گذشته سقوط کرده و کمک کرده محدودیت عرضه اوپک فراتر از ۱.۲ میلیون بشکه در روز توافق اولیه این سازمان شود.

انتظار می رود رشد تقاضا از سوی اقتصادهای آسیایی به خصوص چین بخشی از افزایش عرضه آمریکا را جذب کند.

پیش بینی می شود قیمت نفت سبک آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۵۸.۸۸ دلار برسد که بالاتر از ۵۸.۱۱ دلار پیش بینی شده در نظرسنجی ژانویه رویترز است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها