دادگاه یکی از مسئولان کشتار راخین به جرم خیانت در میانمار برگزار شد

دادگاه یکی از مسئولان کشتار راخین به جرم خیانت در میانمار برگزار شد
پنج‌شنبه 17 اسفند 1396 - 11:07

دادگاه یک سیاستمدار بودایی ایالت «راخین» میانمار به جرم خیانت در حالی برگزار شد که وی یکی از مسئولان افزایش تنش‌های قومی در این ایالت محسوب می‌شود که به آزار، کشتار و آوارگی صدها هزار اقلیت مسلمان روهینگیایی شد.

العالم - آسیا

ایالت راخین چندین سال است که درگیر نفرت گرایی قومی بوده که به آزار و اذیت گسترده اقلیت مسلمان روهینگیایی این کشور منجر شده، به طوری که در حال حاضر بیش از 90 درصد از جمعیت این قوم از مناطق زندگی خود گریخته اند.

افراط گرایان بودایی این ایالت در حالی به ارتش میانمار در کشتار، تجاوز و آزار و اذیت‌های برنامه ریزی شده علیه مسلمانان روهینگیایی، کمک کرده اند که عده ای از آن‌ها با دولت مرکزی میانمار نیز اختلاف دارند.

«آی مائونگ» عضو مجلس میانمار و رهبر سابق حزب سیاسی «راخین» که به نفرت پراکنی علیه روهینگیایی‌ها مشهور است، به دلیل انتقاد از دولت مرکزی 2 ماه قبل بازداشت شده بود.

رسانه‌های دولتی میانمار گزارش داده اند که وی مردم ایالت «راخین» را علیه دولت مرکزی بر افروخته و از آنان خواسته تا به مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی بپردازند.

«آی مائونگ» در صحبت‌هایش گفته بود که دولت با مردم این ایالت مانند «برده» رفتار می‌کند.

پس از آن سخنرانی بود که معترضان در شهر «ماروک یو» ایالت راخین، ساختمان فرمانداری دولت را محاصره کردند.

پلیس نیز در واکنش، به معترضان تیراندازی کرد که باعث کشته شدن هفت نفر شد تا رابطه دولت و مردم این ایالت شکننده تر شود.

«آی مائونگ» که در پی این خشونت‌ها دستگیر شد، با اتهام خیانت به کشور و برپایی تجمع غیرقانونی رو به رو شده که وی این اتهامات را رد کرده و مقامات را به انتقام گیری سیاسی متهم می‌کند.

شبکه خبر آسیا به نقل از وی نوشت: فکر می‌کنیم که دولت می‌خواهد محکوم شویم. برای همین است که دستگاه قضایی باید مستقل تصمیم بگیرد.

ارتش و بوداییان افراطی میانمار به صورت سازمان یافته با اعمال خشونت، به آتش کشیدن روستاها، قتل و تجاوز مستمر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا، سبب کشتار بیش از شش هزار و 700 نفر و فرار بیش از 655 هزار نفر از آنها از ایالت غربی راخین به بنگلادش شده اند.

سازمان ملل متحد، کشور با جمعیت اکثرا بودایی میانمار را به پاکسازی نژادی اقلیت مسلمان روهینگیایی از طریق اعمال خشونت متهم کرده است و مقامات میانمار همواره اتهامات مطرح شده را رد می‌کنند و در عین حال اجازه ورود بازرسان سازمان ملل را به مناطقی که گفته می‌شود هزاران روهینگیایی در آن کشته شده اند، نمی‌دهند.

حدود 100 نفر از هواداران «آی مائونگ» به حمایت از این رهبر بودایی افراطی در محوطه بیرونی محل برگزاری دادگاه، تحصن کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها