بعیدی‌نژاد: این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کنند نگران کننده است

بعیدی‌نژاد: این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کنند نگران کننده است
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 22:05

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس طی مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های این کشور به حمله سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اشاره کرد و نوشت که این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کنند نگران کننده است.

العالم _ ایران / سیاسی

"حمید بعیدی نژاد" سفیر ایران در انگلیس طی مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت به بررسی حمله اخیر سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه کرد.

وی در این مقاله نوشت: حمله نظامی هفته گذشته سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی بحث برانگیر بود. این موضوع همچنان مشخص نیست گه چرا سازمان منع تسلیحات شیمیایی که به صورت قانونی و بین المللی برای راستی آزمایی استفاده از این تسلیحات ایجاد شده برای تحقیق درباره حمله شیمیایی در دوما پیش از انجام حمله سه کشور به سوریه به کار گرفته نشده است. این موضوع هم شفاف نشده که چرا آمریکا و متحدانش حمله خود را تا زمانی که بازرسان به دوما رسیده و فعالیت بازرسی خود را آغاز کنند به تعویق نیانداختند. کنوانسیون تسلیحات شیمیایی در سال 1992 و پس از چندین دهه مذاکرات در کنفرانس خلع سلاح ژنو به نتیجه رسید. این کنوانسیون در سازمان ملل به امضا رسید و مرکز آن در لاهه ایجاد شد.

سوریه به عنوان بخشی از این کنوانسیون اعلام کرده که متعهد است که به تیم بازرسان اجازه دهد تا به طور کامل به بررسی ادعاها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی بپردازند. سوریه پیش از این نیز به تعهد خود در نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی پایبند بوده و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز نابود شدن این ذخایر را گزارش داده است.

هیچ مانعی در زمینه انجام تحقیقات جامع برای بررسی استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما وجود ندارد. متاسفانه سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه بدون مجوز سازمان ملل به اقدام یکجانبه علیه سوریه روی آوردند که آشکارا نقض منشور سازمان ملل و علیه قوانین بین‌المللی است.

192 کشور به این پیمان بین‌المللی در تلاشی برای دستیابی به جهانی عاری از تسلیحات شیمیایی پایبند هستند.این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کرده و حاضرند برای انجام حمله به یک عضو ملل متحد، بدون داشتن مأموریتی مشروع خود را در جایگاه دادستان، بازرس و قاضی قرار دهند، دستکم بی‌ثبات‌کننده است. پس از اقدام نظامی توسط آمریکا و دوستانش، نگرانی جدیدی بوجود آمده است که بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی نتوانند اثری از تسلیحات شیمیایی که به کار گرفته شده دست یابند که در این صورت آمریکا و متحدانش مدعی خواهند شد که سوریه متعمدانه شواهد را پاکسازی کرده است. اگر چه به صورت فنی پاکسازی گاز کلورین که ادعا شده در دوما به کار گرفته شده نمی‌تواند به آسانی انجام شود. همچنین  گاز سارین که عامل اعصاب بوده نیز ادعا شده که در حمله دوما استفاده شده است و این گاز کاملا در محیط باقی مانده و اثرات آن را می‌توان از نمونه برداری‌های محیطی جمع آوری کرد.

پاسخ رئیس جمهور ترامپ و متحدانش درباره کاربرد تسلحیات شیمیایی توسط سوریه نشان می‌دهد که تمایلی توسط برخی کشورها وجود دارد تا به سیاست‌های اقدامات یکجانبه پناه برده و قوانین خلع سلاح را اجرا کنند این در حالی است که پیمان قابل راستی آزمایی بین‌المللی در این زمینه وجود دارد و این موضوع به شدت نگران کننده است.

در کل، این اقدامات تلاش‌های جهانی و چند جانبه علیه توسعه و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی را تضعیف می‌کند. این موضوع همچنین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را در خطر می‌اندازد. تمدن بر اساس اصولی سازنده بوده که استفاده از زور باید بر اساس حاکمیت قانون محدود شود و حاکمیت قانون باید بدون هیچگونه استثنایی اعمال شود و اجرای موثر قوانین بین‌المللی زمانی خواهد بود که تمامی کشورها، کوچک و بزرگ، قوی و ضعیف اینچنین قوانین را بپذیرند. اجازه دهیه امیدوار باشیم که یکجانبه گرایی متوقف شده و چند جانبه گرایی بار دیگر باز گردد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها