بی‌اعتمادی افکار عمومی به قطر وعربستان

بی‌اعتمادی افکار عمومی به قطر وعربستان
دوشنبه 30 مرداد 1391 - 04:09

رسانه‌هاي آلماني همچنان در خصوص تصميم دولت آلمان براي فروش تانک به قطر و عربستان، به دليل احتمال استفاده از اين تجهيزات نظامي عليه مردم در اين دو کشور استبدادي اظهار نگراني مي کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مطبوعات آلمانی تأکید دارند، فروش تانکهای "لئوپارد 2" به قطر و عربستان با توجه به نقض حقوق بشر در این کشورها و احتمال استفاده از این تانک‌ها علیه مردم، دولت آلمان را زیر سئوال خواهد برد.

در این میان روزنامه "زود وست" به نقل از "سیمون ویسوتزکی" کارشناس مرکز مطالعات صلح و حل منازعات "هیسن" خاطرنشان کرد: باید در صادرات سلاح آلمان دقت کرد، تا این سلاح ضد ملت‌ها استفاده نشود.

وی افزود: دولت آلمان باید از فروش سلاح به کشورهای ناقض حقوق بشر خودداری کند؛ وضعیتی که اکنون در عربستان و قطر حاکم است.

این کارشناس آلمانی تأکید کرد: عربستان سعودی در حال کمک به دولت بحرین در سرکوب مردم این کشور است، بنابراین چه کسی تضمین می کند که عربستان سعودی از این سلاح ضد ملت خود استفاده نکند؟ نباید این سرکوب با سلاح آلمان صورت بگیرد؛ و دولت آلمان باید به مسائل حقوق بشر اولویت بدهد.

از سوی دیگر "یورگ لاو" نویسنده روزنامه "زایت اونلاین" در مقاله ای تحت عنوان "چرا نباید آلمان به قطر و عربستان تانک بفروشد؟" تأکید کرد: قطر و عربستان رژیم هایی سرکوبگر هستند، و ممکن است این تانک‌ها در آینده ضد مردم استفاده شود.

یورگ لاو ادامه داد: آلمان در حال تغییر سیاست فروش سلاح و خارج کردن این مسأله از نظارت قانون است؛ ولی در اینجا این سئوال مطرح می شود که در سایه تشدید منازعات مسلحانه و رقابت بین قدرتها، آیا این سیاست دولت صحیح است.

وی با اشاره به نقش قطر در تسلیح مخالفان در سوریه و جنگ در این کشور و همسو بودن دیدگاه مسئولان قطری و سعودی، خاطرنشان کرد: بدون شک وقتی عربستان 200 تانک لئوپارد به دست بیاورد، قطر نیز از این نوع تانک‌ها خریداری خواهد کرد.



پربیننده ترین خبرها