تونس در آستانه جنگ مذهبی

تونس در آستانه جنگ مذهبی
چهارشنبه 1 شهريور 1391 - 04:07

علما و پژوهشگران تونسي با هشدار درباره سرمايه گذاري‌هاي قطر و عربستان براي گسترش وهابيت در تونس، مردم اين کشور را از ورود به جنگ مذهبي برحذر داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزارت فرهنگ تونس در بیانیه ای اعلام کرد: در پی حمله برخی عناصر وابسته به جریان سلفی (پنج شنبه گذشته) به همایش "الاقصی" در شهر "بنزرت" و تکرار تجاوز به همایش‌ها و برنامه های مناطق مختلف تونس، وزارت فرهنگ این حرکت خطرناک را محکوم کرده و آن را تجاوز به آزادی بیان و نفوذ نوعی تفکر بسته، به جامعه مسالمت‌جو و میانه‌رو تونس دانست.

این وزارتخانه از همه طرفها در تونس خواست با اینگونه اقدامات افراطی مقابله کرده و عاملان آن را بدون بخشش، بازخواست کنند.

در همین راستا، "شیخ عبدالفتاح مورو" از رهبران بارز جنبش النهضه درباره اقدام برخی مبلغان سعودی در هدایت برنامه‌هایی برای انتشار تفکرات افراطی وهابی در تونس هشدار داد.

مورو در پاسخ به سئوالی در خصوص تبلیغ وهابیت از سوی علما و مبلغان سعودی در تونس، گفت: مبلغان سعودی با برگزاری دوره های آموزشی بسته 3 ماهه به جوانانی که در این دوره ها شرکت کنند پول می دهند، زیرا طی این دوره ها جوانان از کار خود باز می مانند.

وی افزود: این موضوع خطرناکی است و ما مخالف آن هستیم، زیرا کشور ما را متزلزل می کند .. این دروازه فتنه است و تونسی ها باید از آن برحذر باشند.

"کمال الساکری" پژوهشگر امور عرب و کارشناس اسلام سیاسی در تونس تأکید کرد: ما در آستانه فتنه‌ای واقعی در تونس قرار داریم .. وهابیت با کمک دلارهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و حمایت مبلغان آن وارد تونس شده و در حال گسترش است.

الساکری الساکری تفکرات مذهبی سعودی را بسیار بسته و دور از عقل و اجتهاد دانست و گفت: برخی کشورهای منطقه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و قطر در حال سرمایه گذاری برای فتنه انگیزی های طایفه ای هستند تا این کشور را وارد جنگ مذهبی کنند.

شامگاه پنج شنبه گذشته گروهی از عناصر وابسته به جریان وهابی سلفی با انواع سلاح سرد به محل برگزاری همایش الاقصی در شهر بنزرت حمله کردند .. در این حمله 5 نفر مجروح شدند.

"سمیر القنطار" سردار اسرای مقاومت مهمان این همایش بود .. برخی شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این همایش، هدف اصلی این حمله را سوء قصد به وی دانسته اند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها