با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز؛

هشدار اردوغان به آمریکا؛ قبل از این که دیر شود رفتارهای تهدید آمیز را کنار بگذارید

هشدار اردوغان به آمریکا؛ قبل از این که دیر شود رفتارهای تهدید آمیز را کنار بگذارید
شنبه 20 مرداد 1397 - 11:09

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با انتشار مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز خواستار تغییر رفتار آمریکا در قبال کشورش شد و به مقامات واشنگتن هشدار داد که قبل ار این که دیر شود رفتارهای تهدید آمیز خود را کنار بگذارند.

العالم ـ ترکیه

اردوغان با انتشار این مقاله ای تحت عنوان "نگاه ترکیه به بحران با آمریکا" به موضوع تنش به وجود آمده میان آنکارا و واشنگتن پرداخت و نوشت: ترکیه برای ترمیم روابط با آمریکا زمان تعیین کرده است و مقامات واشنگتن باید اندیشه های نامتقارن خود را در روابط با ترکیه اصلاح کنند.
وی تاکید کرد: اگر آمریکا این هشدارهای ترکیه را نشنیده بگیرد، پس از این باید خود و به تنهایی به حل بحران مبادرت ورزد و انتظار همکاری و همراهی از آنکارا نداشته باشد.
رییس جمهور ترکیه در مقاله خود در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در دوره ای که شر و فتنه در هر جای جهان به کمین نشسته است، رفتار یک جانبه، تهدید آمیز و گام های آمریکا علیه ترکیه، بی گمان به منافع ملی خود آنها ضرر می رساند و من به مقامات واشنگتن هشدار می دهم که قبل از این که دیر شود، این روش را کنار بگذارند.
اردوغان اضافه کرد: تداوم این رفتار تهدید آمیز، یک جانبه و بی ادبانه آمریکایی ها موجب می شود تا ترکیه، به اجبار دوست و متحدی دیگر را جستجو کند.
وی با اشاره به بروز تنش بین ترکیه و آمریکا بر سر موضوع محکومیت کشیش آندرو برونسون آمریکایی در ازمیر نوشت: ترکیه سالهای متمادی برای کمک به آمریکا در بحران های گوناگون از جمله جنگ کره، بحران موشکی کوبا، حمله تروریستی 11 سپتامبر و جنگ با تروریست ها در افغانستان بر اساس هم پیمانی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)تلاش کرده است، اما متاسفانه دولت آمریکا احترامی به ملت و دولت ترکیه نگذاشت و نگرانی های آنکارا را درک نکرد.
رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: متاسفانه در سال های اخیر دولت آمریکا با اجرای سیاست غیرقابل درکی علیه ترکیه، آسیب جدی به روابط میان دو کشور وارد کرده و با انجام رفتاری های تهدیدآمیز و دوگانه، همه تلاش های ما را در راستای تقویت روابط دوجانبه به هدر داده است.
وی تصریح کرد: اگر آمریکا به حق حاکمیت ترکیه احترام نگذارد، شراکت و دوستی ما با آنها به خطر خواهد افتاد.
اردوغان در این مقاله خود با انتقاد از رفتار آمریکا در قبال کودتای نافرجام شب 15 جولای 2016(25 تیرماه 1396) نوشت: ملت ترکیه خواهان محکومیت قاطع این کودتای نافرجام و حمایت از تداوم دموکراسی در ترکیه از سوی آمریکا بود اما مقامات کاخ سفید این خواسته را برآورده نکرده و به صورت محتاطانه ای از استقرار ثبات و آرامش در ترکیه حمایت کردند.
وی این موضع آمریکا را برای ترکیه ناکافی خواند و ادامه داد: آنها حتی رسم یک کشور متحد و دوست را به جا نیاورده و به درخواست ما در استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول و عامل اصلی کودتا که ساکن ایالت پنسیلوانیاست، پاسخ منفی دادند.
وی حمایت مالی ـ تسلیحاتی آمریکا از نیروهای حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و شاخه های سوری آن را ضربه دیگری از سوی کاخ سفید به روابط واشنگتن ـ آنکارا برشمرد و نوشت: آمریکایی ها در سالهای اخیر بیش از پنج هزار کامیون سلاح و 2 هزار هواپیما حامل انواع کالا به نیروهای پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) ارسال کرده و به رغم اعتراض و نگرانی ترکیه، به این روند ادامه می دهد و شرم آور آن است که این سلاح ها در نهایت علیه شهروندان و سربازان ترکیه به کار گرفته می شود.
رییس جمهوری ترکیه در ادامه به دستگیری و محکومیت کشیش برونسون آمریکایی در ازمیر و واکنش کاخ سفید به آن اشاره کرد و نوشت: مقامات آمریکا به جای احترام به ملت و نظام قضایی کشور متحد خود، با گستاخی تمام، دو وزیر ترک را تحریم کردند که این اقدام غیرقابل قبول است و بی گمان لطمات زیادی به دوستی طولانی میان دو کشور می زند.
اردوغان در مقاله خود تهدید کرد: وجود هر گونه تهدیدی علیه امنیت و منافع ملی ترکیه با واکنشی نظامی مواجه خواهد شد و هر گونه اقدام لازم از سوی آنکارا در دفاع از امنیت ملی خود متصور است.
رجب طیب اردوغان روز گذشته نیز طی سخنرانی در اجتماع مردمی در استان بایبورد گفت: در جنگ اقتصادی گزینه های زیادی از جمله ایران، روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را مدنظر داریم و در این مسیر راه زیادی را طی کرده ایم.
وی خطاب به مردم ترکیه بیان کرد: کسانی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند، آن را به بانک ها آورده و به لیر تبدیل کرده و در این مبارزه ملی مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: این اقدام مردم پاسخی دندان شکن به افرادی است که به اقتصاد ترکیه حمله کرده اند.
رییس جمهوری ترکیه با بیان این که 'آماده مواجهه با هر سناریوی منفی هستیم' گفت: کسانی که از افزایش نرخ ارز، بهره بانکی و تهدیدات خارجی راضی هستند، بیهوده خوشحال نباشند.
وی با اشاره به این که برخی کشورها رویکرد حمایت از کودتاچیان، تروریست‌ها و نادیده گرفتن حق و قانون در مواجهه با ترکیه را در پیش گرفته اند، نوسانات اخیر قیمت ارز در کشورش را دیگر بعد دیگر توطئه علیه ترکیه ارزیابی کرد.
اردوغان همچنین افزود: لابی های بهره بانکی بیهوده امیدوار نباشند چرا که نمی توانند از حق ملت ترکیه سوءاستفاده کرده و آنها را شکست دهند.
وی تاکید کرد: کسانی که سعی دارند دوستی با ترکیه را فدای نقشه کوچک خود کنند، در آینده پشیمان خواهند شد.
رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: ملتی که از سلاح ترسی ندارد، از چنین تهدیدات کوچکی نمی ترسد و اگر کسانی چنین تصوری دارند، هنوز ملت ترکیه را نشناخته اند.
وی با بیان این که ترکیه بر اساس داده های اقتصاد کلان، قدرت تولید، اشتغال و سیستم بانکی کوچکترین مشکلی ندارد، گفت: با این وجود در معرض موج بی ثباتی مالی قرار گرفته ایم و بدون تردید، دلایل این حملات فراتر از یک اختلاف نظر ساده است.
اردوغان بدون اشاره مستقیم به کشور خاصی و با مخاطب قرار دادن تلویحی آمریکا اظهار کرد: آسیب های وارد شده بر روابط ما با کشورهای دارای چنین رویکردی، به نقطه تقریبا غیرقابل جبرانی رسیده است.
به گزارش ایرنا، بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه از سوی آمریکا نگرانی جدی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شد.
مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود اما افزایش 20 درصدی نرخ دلار در بازار دیروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.

پربیننده ترین خبرها