واکنش گسترده محافل فلسطینی به اظهارات ترامپ درباره حذف قدس از مذاکرات+فیلم

پنج‌شنبه 1 شهريور 1397 - 14:34

جنبش های حماس و فتح و حکومت فلسطین اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره حذف موضوع قدس از مذاکرات را رد کرده و آن را ایده ای خطرناک دانستند.

العالم - فلسطین اشغالی

در اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره حل مسأله فلسطین، به وضوح می توان نادیده گرفتن حق ملت فلسطین و جانبداری از رژیم اسرائیل را دید.

ترامپ گفته بود: اگر روزی صلح با فلسطینی ها محقق شود به یاد داشته باشید که من چه گفتم، و چه لطفی در حقتان کردم. ما موضوع قدس را از مذاکرات حذف کردیم. حال در مذاکرات آینده اسرائیل باید بهای سنگین تری را بپردازد زیرا هدیه بسیار ارزشمندی گرفته است.

اظهارات جانبدارانه ترامپ به نفع رژیم صهیونیستی، با مخالفت گسترده فلسطینی ها مواجه شده است؛ سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس گفته است اظهارات ترامپ شرم آور و وقیحانه است. وی گفت حکومت فلسطین در پاسخ به این اظهارات باید به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر را پس بگیرد و همکاری امنیتی را با این رژیم و روابط و همکاری های امنیتی را با آمریکا قطع کند.

جنبش فتح نیز گفت اگر قدس پایتخت کشور فلسطین نباشد، صحبت از صلح و راه حل بی معنی است. این جنبش خاطرنشان کرد حل مسأله فلسطین با اجرای قطعنامه های بین المللی صورت می گیرد و هر گونه تلاش برای دور زدن این قطعنامه ها شکست خورده است.

صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین هم گفت بدون پایتختی قدس، دولت فلسطین بی معناست. ترامپ، بولتون و نتانیاهو باید بدانند اگر قدس پایتخت دولت فلسطین نباشد، صلح بی معنی است.

احمد التمیمی، از رهبران همین سازمان هم خاطرنشان کرد که این اظهارات به معنای ادامه جانبداری آمریکا از رژیم اسرائیل و ادامه توهم آمریکا در امکان اجرای طرح مذاکرات بدون قدس ست.

تحلیلگران مسائل قدس تأکید می کنند که سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به فلسطین اشغالی و دیدار وی با بنیامین نتانیاهو تلاشی برای احیای طرح "معامله قرن" است. طرحی که همه شواهد گویای شکست آن قبل از اجراست. این در حالی است که یک منبع آگاه به نقل از کاخ سفید اعلام کرده است که اعلام طرح معامله قرن به بعد از انتخابات میان دوره ای آمریکا موکول می شود زیرا بیم آن وجود دارد بندهای آن بر کاندیداتوری نمایندگان جمهوری خواه تأثیر بگذارد.

پربیننده ترین خبرها