سفیر ایران تشریح کرد:

دست های پنهان در تدارک تخریب روابط ایران و عراق/ موضع تهران در قبال پارلمان و دولت جدید عراق/ توهین رژیم صهیونیستی به عراقی ها

دست های پنهان در تدارک تخریب روابط ایران و عراق/ موضع تهران در قبال پارلمان و دولت جدید عراق/ توهین رژیم صهیونیستی به عراقی ها
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 07:42

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: دست های پنهان برای تخریب روابط تهران و بغداد در فضای مجازی و برخی رسانه های خارجی در دوره اخیر فعال شده است. 

العالم ـ عراق

"ایرج مسجدی" در نشست خبری با رسانه های عراقی و ایرانی در بغداد، با اشاره به موج های تبلیغاتی هفته های اخیر علیه زائران و گردشگران عراقی در ایران گفت: دست های پنهان برای تخریب روابط در فضای مجازی و برخی رسانه های خارجی در دوره اخیر فعال شده است. 
مسجدی خاطرنشان کرد که اخیرا دشمنان دو کشور و دو ملت در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی فعالیت گسترده ای برای لطمه زدن به مناسبت دو کشور آغاز کرده اند.
وی گفت: در حالی که سالانه میلیون ها زائر ایرانی به عراق و میلیون ها عراقی برای زیارت، سیاحت و خدمات پزشکی به ایران سفر می کنند، دست های پنهان با انتشار شایعات بدرفتاری ایرانی ها با عراقی ها و یا ارتکاب تخلفاتی از سوی عراقی ها در ایران و یا ایرانی ها در عراق سعی در تخریب روابط دو کشور دارند. 
مسجدی خاطرنشان کرد، با وجودی این که توطئه ای خارجی ضد دو ملت شکل گرفته اما مناسبات و روابط بین دو کشور چنان عمیق، تاریخی، همه جانبه و گسترده است که هیچ یک از این توطئه ها نمی تواند به روابط دو کشور ضربه بزند و مناسبات در دولت جدید، گسترده تر خواهد بود.

عراق به اقدامات تجریمی آمریکا اعتراض کند

سفیر ایران در عراق با تشریح ابعاد ظالمانه و غیرقانونی اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران و آسیبی که به ملت های عراق و سپس ایران وارد می آورد گفت که ما انتظار داریم دولت عراق به اقدام آمریکا اعتراض کند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش ایران به موضع حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در این خصوص خاطرنشان کرد، جناب آقای نخست وزیر بعدا در مورد سخنان قبلی خود توضیح داد و تاکید کرد که منظورش از پایبندی صرفا مربوط به عدم تعامل با دلار بوده است. 
مسجدی گفت: هیچ کس در عراق از تحریم ها حمایت نکرده است و این تحریم ها اصولا قابل اجرا نیست چون به زیان دو ملت ایران و عراق تمام می شود. 
سفیر ایران در بغداد تصریح کرد: من از دولت ها می خواهم هیچ تعهدی را در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا نپذیرند، چرا که این تحریم ها غیرقانونی و یکجانبه است و اساسا دوران تحریم و فشار اقتصادی سپری شده است و امروز منطق، عقلانیت، دموکراسی و مذاکره حاکم است.
وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی هیچگونه ترسی از آمریکا و هیچکس دیگری ندارد.
توهین رژیم صهیونیستی به عراقی ها
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به اهداف ادعایی مربوط به ایران در داخل خاک عراق افزود: ما هر سلاحی که عراق بخواهد و در اختیار داشته باشیم به آنها خواهیم داد اما مسائل مطرح شده اخیر از سوی رژیم صهیونیستی صرفا جوسازی و با انگیزه تبلیغاتی است. 
مسجدی گفت: این تهدیدات بیش و پیش از هر چیز توهین به خود عراقی ها و دخالت در امور داخلی این کشور است و ما انتظار داریم خود عراقی ها به آن پاسخ بدهند و اجازه ندهند صهیونیست ها به دخالت در امور داخلی آنها عادت کنند.
وی اضافه کرد که مناسبات دوجانبه بین ایران و عراق در همه زمینه ها از جمله همکاری های دفاعی و تسلیحاتی فقط به خود آنها ارتباط دارد و هیچ طرف دیگری حق دخالت و اظهار نظر در این خصوص ندارد.
مسجدی گفت که صهیونیست ها به خوبی جمهوری اسلامی ایران را می شناسند و می دانند که اگر بخواهند علیه ایران مرتکب اشتباهی بشوند، با عکس العمل شدید ایران مواجه خواهند شد.
وی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان در بحث تسلیحات و همکاری های دفاعی همانند گذشته آمادگی دارد تا تمامی نیازهای عراق را در این خصوص تامین کند.
تشکیل کمیته چهارجانبه ایران، عراق، ترکیه و سوریه 
مسجدی درپاسخ سوالی در خصوص اظهارات نخست وزیر عراق مبنی بر قطع آب رودخانه کاروان از سوی ایران به سمت شط العرب گفت که همه منطقه از جمله ایران و عراق در سال های اخیر به دلیل کاهش شدید بارندگی ها از کم آبی رنج می برند. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد افزود، مشکل کمبود آب فقط مربوط به عراق نیست زیرا رودخانه زاینده رود که از رودهای دائمی و سمبل زیبایی اصفهان بوده، در حال حاضر خشک است. 
وی خاطرنشان کرد که دو رودخانه کارون و کرخه نیز به همین دلیل سطح آبشان به دلیل خشکسالی پایین آمده است.
مسجدی در عین حال یادآور شد که مشکل کم آبی عراق از ایران نیست بلکه سرچشمه دو رودخانه دجله و فرات از ترکیه و سوریه است که این دو رودخانه بیش از 90 درصد نیاز آبی عراق را تامین می کند.
وی پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک چهارجانبه با مشارکت ایران، عراق، ترکیه و سوریه را داد و گفت که با توجه به اینکه معضل آب یک مشکل منطقه ای است این چهارکشور از طریق مذاکره می توانند به راه حل هایی برسند. 
حمایت ایران از دولت جدید عراق
سفیر ایران در خصوص موضع کشورمان در قبال روند تشکیل پارلمان جدید و رایزنی های جاری در عراق برای تشکیل دولت جدید این کشور گفت که جمهوری اسلامی ایران با همه جناح ها و احزاب سیاسی عراق رابطه نزدیک دارد و از هر دولتی که تشکیل می شود، حمایت می کند.
مسجدی تاکید کرد که در روزهای اخیر با همه جناح ها و احزاب و فهرست های انتخابی دیدار داشته زیرا رابطه ایران با همه آنها خوب و ممتاز است.
سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد که با اعلام نظر دادگاه قانون اساسی – عالی ترین مرجع قضایی تفسیر مواد قانون اساسی عراق – فراکسیون بزرگ در پارلمان این کشور شکل بگیرد و دولت جدید هر چه زودتر کار خود را آغاز کند.
وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دولت جدید در امر بازسازی و سازندگی عراق خبر داد.

پربیننده ترین خبرها