نمایش جدید نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل

نمایش جدید نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل
پنج‌شنبه 5 مهر 1397 - 21:45

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که هر ساله نمایشی مضحک در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می کند، سخنرانی امسال خود را با ادعای کشف تاسیسات جدید هسته ای ایران توسط این رژیم آغاز کرد.

 

العالم - فلسطین اشغالی

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد با نشان دادن نقشه ای گفت: امروز می خواهم از تاسیسات جدید هسته ای ایران در تهران رونمایی کنم. اینجا ظاهرا یک کارگاه قالیشویی بوده اما در واقع انبار اتمی است. 

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) در تازه‌ترین گزارش خود تایید کرد که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند است.

در گزارش تصریح شده است که بازرسان این آژانس به تمام مراکزهسته‌ای ایران که تمایل به بازدید از آن را داشته‌اند دسترسی داشتند.

آژانس بین‌المللی اتمی ضمن تاکید بر «اهمیت همکاری داوطلبانه و فعال ایران در جهت فراهم آوردن دسترسی به مراکز هسته‌ای» اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌ شده و آب سنگین ایران به صورت جزئی در مقایسه با اردیبهشت ماه افزایش یافته است «اما این افزایش هنوز در چهارچوب برجام است.»

نتانیاهو در این سخنرانی با تکرار ادعای سرقت اسناد هسته‌ای از ایران، با نشان دادن تصاویری از یک ساختمان، مدعی شد که ایران در نزدیکی تهران تجهیزات هسته‌ای دارد که آن را به آژانس گزارش نکرده است. این در حالی است که به گفته او این تصاویر مدت‌هاست که در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و این نهاد واکنشی به آن‌ها نداشته است.

وی در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: «سه سال پیش من در اینجا تنها کسی بودم که با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کردم... ما با این توافق مخالف بودیم چراکه تهدیدی برای ما بود و مسیر ایران به سمت سلاح اتمی را هموار می‌کرد.»

نتانیاهو با متهم کردن اروپا به تلاش برای جلب رضایت ایران، از اتحادیه اروپا به دلیل «کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها» انتقاد کرد و گفت اروپا باید از تاریخ درس بگیرد.

در حالی که نتانیاهو ابتدا گفته بود پارسال اقتصاد ایران رشد چشمگیری داشته و حالا تحریم‌ها موجب سقوط ارزش ریال شده، اما بعدا گفت برجام دستاوردی برای مردم ایران نداشته و آن‌ها معتقدند که سرمایه‌های آن هدر می‌رود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: «برجام یک نکته مثبت داشته، آن هم اینکه اسرائیل و اعراب را به میزانی که هیچ‌گاه قابل تصور نبود، به هم نزدیک کرده است.»

انتقاد از تشیکلات خودگردان فلسطین، تأکید بر «دموکراتیک و یهودی» بودن رژیم صهیونیستی و حمله به نهادهای مختلف سازمان ملل متحد از جمله دیگر بخش‌های سخنرانی نتانیاهو بود.

وی سپس از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «نیکی هیلی» نماینده این کشور در سازمان ملل به دلیل «حمایت بی‌چون و چرا از حق دفاع اسرائیل» تشکر کرد و برای آن‌ها کف زد. در واکنش تنها نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی شروع به کف زدن کردند. در بخش‌های دیگری از نشست هم خانواده نتانیاهو و هیأت رژیم صهیونیستی و آمریکا چند بار او را تشویق کردند، اما کس دیگری آن‌ها را همراهی نکرد.

گفتنی است؛ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر (10 اردیبهشت) نیز در شویی تبلیغاتی علیه ایران، تعدادی عکس، سی‌دی و کاغذ را نشان داد و مدعی شد که مدارک غیرقابل‌انکار از تلاش مخفیانه تهران برای ساخت بمب اتمی دارد.

نتانیاهو در برابر دوربین پخش زنده، مدعی شد که ایران پس از امضای برجام، به جهان دروغ گفته و تلاش خود برای مخفی کردن برنامه ساخت تسلیحات اتمی را تشدید کرده است.

وی با نشان دادن عکسی از یک انبار که مملو از گاوصندوق بود، مدعی شد که ایران پس از امضای برجام، مواد رادیواکتیو مربوط به این برنامه تسلیحاتی را به جایی در جنوب تهران منتقل کرده است.

نتانیاهو یک کمد پر از زونکن و کمدی دیگر مملو از سی‌دی را نشان داد و مدعی شد که 55 هزار صفحه و 183 سی‌دی مدرک مستدل از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد و آن را در اختیار جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها