جایگاه بین المللی عربستان در سایه بحران های پیش روی محمد بن سلمان

جایگاه بین المللی عربستان در سایه بحران های پیش روی محمد بن سلمان
دوشنبه 16 مهر 1397 - 13:39

محمد بن سلمان از زمان انتساب خود به ولیعهدی عربستان با بحران های متعددی در زمینه داخلی و خارجی مواجه است تحلیل گران معتقدند شیوه تعامل وی با این بحران ها، تصویر عربستان را در عرصه بین الملل تهدید می کند و تاثیرات سوئی در روابط خارجی عربستان می گذارد.

العالم-عربستان

ناپدید شدن جمال خاشقچی نویسنده منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در ترکیه از بحران های اخیر پیش روی بن سلمان است که موجب فزاینده شدن انتقادات علیه وی و تیره و  تار شدن روابط عربستان با دیگر کشورها می شود.

کریستین اولریشسن پژوهشگر دانشگاه رایس آمریکا در این خصوص معتقد است که محمد بن سلمان به عواقب اقدامات بی پروایانه خود فکر نمی کند اقداماتی همچون تحریم قطر، بازداشت سعد الحریری، جنگ علیه یمن و اختلاف با کانادا که می تواند عواقب سوئی در عرصه دیپلماسی سعودی داشته باشد.

بحران های عربی و بین المللی

در ماه اوت سال جاری سفارت کانادا در عربستان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر مربوط به این سفارتخانه خواستار آزادی فعالان حقوق بشری از زندان های سعودی شد، این اقدام با واکنش شدید عربستان مواجه شده و در نتیجه بحران دیپلماتیک بی سابقه ای در روابط دو کشور ایجاد شد.

پیش از این اتفاق نیز، عربستان شاهد بحران دیگری در عرصه دیپلماسی با آلمان بود.در واقعه بازداشت شدن سعد الحریری نخست وزیر لبنان به دست رژیم آل سعود در سال 2017، وزیر خارجه آلمان از سیاست های عربستان در قبال بازداشت الحریری انتقاد کرد که این امر منجر به آن شد که عربستان سفیر خود در برلین را فرا بخواند.

بازداشت نخست وزیر لبنان در عربستان و مجبور کردن به ارائه استعفایش از داخل عربستان، انتقادات بسیاری را متوجه آل سعود کرد.

در جنگ یمن نیز سازمان های بین المللی همچون دیده بان حقوق بشر عربستان و امارات را به ارتکاب جنایات جنگی در جنگ علیه یمن، آواره شدن صدها هزار نفر از شهروندان یمنی و اشاعه قحطی و بیماری در این کشور متهم کردند.

تحریم قطر نیز از جمله اقداماتی بود که در سال جاری موجب شد تا انتقادات گسترده ای در سطح بین المللی از رژیم آل سعود شود.

مشت آهنین

در عرصه سیاست داخلی سیاستی که محمد بن سلمان در پیش گرفته سیاست مشت آهنین است، در راستای این سیاست بن سلمان دست به سرکوب گسترده مخالفان و منتقدان داخلی زد که این امر با واکنش های گسترده بین المللی مواجه شد و سازمان های حقوق بشری این اقدام را مردود توصیف کردند.

بازداشت بسیاری از شخصیت های سعودی متشکل از شاهزادگان و تجار و زندانی کردن آنها در هتل ریتز کارلتون و همچنین بازداشت و سرکوب علمای دینی، شخصیت های فرهنگی و دینی و فعالان حقوق زنان و محاکمه ناعادلانه آنها نیز سیل انتقادات مجامع حقوق بشری را به عربستان وارد کرد.

ناپدید شدن خاشقچی

ناپدید شدن جمال خاشقچی از سه شنبه هفته گذشته در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز روابط ترکیه و عربستان را تهدید می کند و تحلیلگران معتقدند اثبات به قتل رسیدن این نویسنده منتقد عربستان منجر به تیره و تار شدن روابط آنکارا و ریاض خواهد شد.

از سوی دیگر سازمان «عفو بین‌الملل» که مقر آن در لندن است، یکشنبه‌شب بیانیه‌ای در واکنش به ناپدید شدن این روزنامه نگار و فعال معارض سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: کشته شدن خاشقچی چنانچه صحت داشته باشد، جنایت اعدام در خارج از چارچوب قانونی محسوب خواهد شد.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست از سکوت خود در برابر نقض آزادی بیان توسط عربستان و سرکوب آن دست بردارد.

در ادامه بیانیه تاکید شده است، جامعه جهانی باید از عربستان سعودی بخواهد درباره سرنوشت خاشقچی هر چه سریعتر توضیح دهد.

الجزیره

 

پربیننده ترین خبرها