خنجر عمان بر پشت فلسطین؛ نتانیاهو درمسقط به دنبال چیست؟

خنجر عمان بر پشت فلسطین؛ نتانیاهو درمسقط به دنبال چیست؟
شنبه 5 آبان 1397 - 18:18

سفر محرمانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان درحالی که دوطرف روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند وعجیب این که خود رژیم صهیونیستی آن را فاش کرده، واکنش هایی را در منطقه به دنبال داشته است.

العالم ـ گزارش 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه (سوم مهرماه 1397) در سفری محرمانه به منامه که به گفته برخی ها نخستین سفر از نوع خود طی 22 سال گذشته بوده، با سلطان قابوس پادشاه عمان دیدار کرد و سپس منابع وابسته به دولت این رژیم فردای این سفر (روز جمعه) آن را فاش کردند تا نتانیاهو را درکانون توجه رسانه های منطقه قرار داده و از طرف دیگر عمان را درتنگنای مواجهه با افکار عمومی قرار دهند.

بی شک یکی از اهداف نتانیاهو از شوی تبلیغاتی پس از این سفر و رسانه ای کردن آن، گرفتن ماهی از آب گل آلود و پیشبرد سیاست های خصمانه خود علیه مسلمانان منطقه و اقدامات ضد فلسطینی است.

سفر نتانیاهو به مسقط درحالی صورت گرفته که عمان هیچگونه روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ندارد و دفتر تجاری رژیم صهیونیستی را در خاک خود سال 2000 در حمایت از ملت فلسطین و برای نشان دادن اعتراض به اقدامات اشغال و تجاوزگری رژیم صهیونیستی برچیده است.

حالا اقدام عجیب پادشاه عمان در پذیرش نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با توجه شرایط موجود به نظر می رسد با فشار آمریکا صورت گرفته، صدای گروه های فلسطینی را در آورده است.

جهاد اسلامی سفر نتانیاهو به عمان را محکوم کرد

به دنبال انتشار خبر سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسقط پایتخت عمان، داود شهاب رئیس دفتر مطبوعاتی "جنبش جهاد اسلامی فلسطین" با صدور بیانیه ای، این سفر را محکوم کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری فلسطینی "سوا"، جنبش جهاد اسلامی سفر نتانیاهو به عمان را به مثابه "شستن دستان این جنایتکار با خون کودکان و بی گناهان فلسطینی که هر روز خون آنها به زمین ریخته می شود"، عنوان کرد.

جهاد اسلامی در بیانیه خود اقدام دولت عمان در پذیرش نتانیاهو را محکوم کرده و تجاوزها، موارد  نقض حقوق بشر در حق مردم فلسطین و مقدسات آنها از جمله "مسجد الاقصی" از سوی نظامیان صهیونیست را مورد اشاره قرار داده است.

حماس برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، خنجر از پشت به فلسطین است

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد شنبه (5 آبان ماه 1397) با انتشار بیانیه ای میزبانی کشورهای عربی از مقام های سیاسی و هیات های ورزشی رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در هر سطحی مخالف است.

در بیانیه حماس تاکید شده که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیامدهای خطرناکی بر مردم فلسطین و حقوق تاریخی آن ها و نیز بر وحدت و یکپارچگی امت اسلامی خواهد داشت. تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ویژه در سایه افزایش جنایت های اشغالگران و نقض همه روزه حقوق مردم فلسطین و تلاش برای یهودی سازی قدس و گسترش شهرک سازی ها در کرانه باختری و تداوم محاصره غزه غیرقابل قبول است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را به مثابه تشویق دشمن صهیونیستی بر ادامه جنایت هایشان علیه مردم فلسطین و خنجر از پشت عنوان و خاطرنشان کرد که حماس به شدت سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان را محکوم می کند.

حماس بر لزوم حمایت از مردم فلسطین و تداوم سیاست تحریم و منزوی کردن رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای دوست و برادر تاکید کرد.

واکنش جنبش فتح به سفر نتانیاهو به عمان

جنبش فتح فلسطین به رهبری «محمود عباس» روز جمعه (4 مهر ماه 1397) اعلام کرد که سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و دیدار با سلطان قابوس نابودی طرح موسوم به طرح سازش است.

بنابر گزارش خبرگزاری «معاً»،‌ «منیر الجاغوب»، رئیس دفتر اطلاع‌رسانی کمیساریای آمادگی و هماهنگی جنبش فتح این سفر را به شدت محکوم کرد و آن را «عادی‌سازی روابط مجانی با رژیم صهیونیستی» خواند که در آن بدون اینکه این رژیم به حق فلسطینی‌ها و عرب‌ها در سرزمین‌های خود اعتراف کند و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، این عادی‌سازی اتفاق می‌افتد.

به گفته وی،  «آنچه اتفاق می‌افتد اجرای صریح نقشه «نتانیاهو، جارد کوشنر، [داماد یهودی ترامپ] و جیسون گرینبلات [فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا] است که از مهمترین بندهای آن گشایش روابط کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل و سپس بررسی صلح با فلسطینی‌ها است».

برخی سفر محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان فلسطین به عمان را که چند روز قبل از سفر نتانیاهو صورت گرفته با این سفر مرتبط ارزیابی و خاطرنشان  کرده اند که شاید بحث میانجیگری برای مذاکرات سازش میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی درجریان باشد که پس ازانتقال سفارت آمریکا به قدس رهبران فلسطینی را به شدت خشمگین و امید نتانیاهو برای از سرگیری گفت وگو و امتیازگیری از فلسطینیان را ناامید کرده است همچنین درصورت بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به میز گفت وگوهای سازش مطابق خواسته نتانیاهو، فشار بین المللی بر رژیم صهیونیستی به خاطر ممانعت از تشکیل دو کشور و بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ میلادی، شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین و مساله حق بازگشت آوارگان فلسطین کاسته می شود.

از سوی دیگر برخی ها مطرح کرده اند که ممکن است هدف از این سفر ارسال پیام به جمهوری اسلامی ایران درخصوص تغییر موضع مسقط نسبت به تهران بر اثر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد تا بتوانند از این طریق تغییری در مواضع کشورمان ایجاد کنند، این در حالی است که تهران بارها مواضع صریح خود را در خصوص فلسطین، رژیم صهیونیستی و بحران های جاری منطقه اعلام کرده است.

واکنش تهران به سفر نتانیاهو به عمان

به محض افشای خبر سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه  اعلام کرد که كشورهای اسلامی منطقه نبايد تحت فشار كاخ سفيد به رژيم غاصب صهيونيستی فضای تحرک برای ايجاد مصائب و مشكلات جديد در منطقه بدهند.

قاسمی با انتقاد از سفر نتانیاهو به عمان گفت: بی شک اين رژيم در پی ايجاد اختلاف میان كشورهای مسلمان و سر پوش نهادن بر ۷۰ سال غصب و تجاوز و كشتار مردم مظلوم فلسطين است. به نظر می رسد از آغاز دوران رياست جمهوری آقای ترامپ لابی صهيونيستی در كاخ سفيد و دولت آمريكا بيش از پيش در جهت منافع غير مشروع رژيم صهيونيستی و فشار بر کشورهای اسلامی برای عادی سازی مناسبات ديپلماتيک با غاصبان قبله اول مسلمین فعال شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: تاريخ و تجربه نشان می دهد عقب نشينی و تن دادن به خواسته های نامشروع آمريكا و رژيم غاصب صهيونيستی، آنها را برای فشار و پيشروی بیشتر در منطقه و ناديده گرفتن حقوق مسلم و بحق ملت فلسطين جسورتر می كند.

ازآنجا که عمان همواره سیاست میانه و بی طرفی در مناقشه های منطقه ای اتخاذ کرده و به این راهبرد شهرت دارد، برخی گمانه زنی ها از گفتگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن در مسقط نیز حکایت دارد شبیه آن چه که پیش از مذاکرات هسته‌ای در عمان وجود داشت، امری که دستگاه دیپلماسی کشورمان آن را با قاطعیت رد کرده است.

از سوی دیگر خبرها حاکی است که پس از سفر محرمانه نتانیاهو به مسقط و سپس افشای آن از طرف خود صهیونیست ها، نخست وزیر این رژیم نیز ویدئویی را از این دیدار در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و آن را «تاریخ ساز» خوانده است.

این مساله بیانگر آن است که تل آویو پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس به رغم مخالفت های جهانی و حالا مواجه شدن با پدیده تظاهرات بازگشت ازسوی فلسطینیان که تاکنون به شهادت شمار زیادی از فلسطینیان معترض با شلیک مستقیم نظامیان صهیونیست و اعتراضات جهانی منجر شده، در بن بست سختی قرار گرفته و حالا به دنبال شوی تبلیغاتی جدید برای نمایش عادی سازی روابط با کشورهای عربی منطقه است و برای این منظور پس از عربستان و امارات، حالا خنجر را به دست پادشاه عمان داده تا با فرو کردن آن بر پشت فلسطینیان، خود را پیروز این میدان معرفی کند و از فشارهای موجود برهاند تا شاید محمود عباس را نیز به تغییر مواضع خود درخصوص دست شستن از قدس هم وادار کند.

آرمان

پربیننده ترین خبرها