جابجایی زمانی در اربعین امسال و بازگشت زودهنگام

جابجایی زمانی در اربعین امسال و بازگشت زودهنگام
يکشنبه 6 آبان 1397 - 11:43

مراسم اربعین به نظر می رسد که امسال زودتر از هر سال آغاز شده و شاهد نوعی جابجایی در زمان آمدن و بازگشت زودهنگام زائران اربعین هستیم.

العالم - ایران

در حالی روز شنبه موج حرکت زائران از جمله زائران ایرانی در عراق در اغلب مسیرها و گذرگاه های مرزی به طور محسوسی از فروکش کرده است که در سالهای گذشته روند ورود آنان همچنان ادامه داشت. 

گرچه اربعین مصادف با سه شنبه هفته جاری است اما اغلب مسیرها به دلیل حضور زودهنگام زائران در کربلا در اربعین امسال برای اجتناب از ازدحام جمعیت در این شهر، عملا باعث شده است که اغلب مسیرها خصوصا مسیر بغداد به کربلا که آخرین موج حرکت زائران است، فروکش کند.

معمولا حرکت زائران بغداد از سه چهار روز آخر مانده به روز اربعین شروع می شود و امسال به دلیل خروج موج گونه زائران پایتخت عراق در روز پنجشنبه و جمعه گذشته، عملا از بامداد روز شنبه در این مسیر، جمعیت زائران به طور محسوسی کاهش یافته است.

همین وضعیت نیز برای زائران ایرانی اتفاق افتاد و آنها نیز برای اجتناب از ازدحام جمعیت، چند روز زودتر به زیارت اربعین مشرف شدند تا جایی که طبق گزارش ها اغلب مرزهای زمینی خروجی کشورمان از بامداد امروز شنبه با آرامش نسبی مواجه شده است.

گذرگاه های ورودی عراق از جمعه شب گذشته، ساعات آرامی را سپری کرده و از بامداد روز شنبه نیز به رغم ورود زائران از مرز مهران اما عملا موج جمعیت در مقایسه با روزهای گذشته کاهش محسوسی را نشان می دهد.

گزارش خبرنگاران ایرنا از منطقه «شوملی» در استان بابل یکی از مسیرهای مهم حرکت زائران ایرانی به سمت نجف اشرف و شهر حله (مرکز استان بابل) نیز حاکیست که روند حرکت زائران در این مسیر نیز به تدریج رو به کاهش گذاشته است.

به نظر می رسد مشکلات ناشی از ازدحام بسیار سنگین جمعیت در شهر کربلادر روز اربعین و بویژه معضلات مربوط به بسته بودن راهها، ممنوعیت تردد و نبود وسائل نقلیه عمومی و فقدان وسائل نقلیه جایگزین برای بازگشت از کربلا به مقصد سایر شهرهای عراق از جمله علل جابجایی زمانی در آمدن و بازگشت از مراسم اربعین باشد. 

تاکید مراجع تقلید در عراق و ایران مبنی بر این که زیارت اربعین اختصاص به روز اربعین ندارد و توصیه دست اندرکاران مبنی بر ترک فوری کربلا پس از زیارت، از دیگر عواملی شمرده می شود که سبب شده زائران بر اساس برداشت خود از شرایط این سفر معنوی، زمانبندی مورد نظر خود را انجام دهند.

قرار گرفتن روز اربعین در روز سه شنبه، تعطیلی هفتگی روزهای جمعه و شنبه و اعلام تعطیل رسمی از سوی دولت در روزی یکشنبه تا سه شنبه نیز می تواند از علل دیگری باشد که به عراقی ها فرصت آغاز و بازگشت زودهنگام از زیارت اربعین را داده است. 

محور شوملی مسیری است که زائران ایرانی و عراقی - که عموما از سمت استان واسط و بخش های شمالی استان میسان - از آن برای حرکت به سمت کربلا یا نجف بهره می برند.
زیارت اربعین حسینی هرساله از اول صفر از استان بصره، جنوبی ترین نقطه عراق (600 کیلومتری جنوب کربلا) شروع و آخرین موج زائران در 16 و 17 صفر از بغداد (110 کیلومتری شمال کربلا) به سمت حرم حسینی آغاز می شود.

امسال نیز موکب های پذیرایی از زائران - اعم از عراقی و ایرانی و دیگر کشورها - در خدمتگزاری به زائران در اربعین امسال نیز سنگ تمام گذاشتند.
گرچه موج جمعیت زائران در اغلب مسیرها کاهش یافته اما موکب ها در مسیر کربلا و محور نجف به کربلا و دیگر محورهای نزدیک به کربلای معلا همچنان فعال هستند و به خدمتگزاری به زائران ادامه می دهند.

این خدمات در داخل شهر کربلا که همچنان پذیرای زائران اربعین حسینی است به روال طبیعی جریان دارد.

به رغم تقارن پیاده روی اربعین امسال با بارندگی های پاییزی در عراق اما این شرایط بد جوی در عزم و حرکت رهپویان کربلا و موکبداران خدمتگزار زائران اربعین حسینی، خللی ایجاد نکرده است.

در همین حال 'توفیق غالب الحیالی' رئیس ستاد اطلاع رسانی زیارت اربعین حسینی در کربلا دیروز شنبه اعلام کرد که بیش از یک میلیون و 530 هزار زائر خارجی تاکنون برای شرکت در مراسم اربعین حسینی از مرزهای زمینی و هوایی وارد عراق شده اند. 

'شهریار حیدری' مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران روز شنبه گفته است که بیش از یک میلیون و 800 هزار زائر ایرانی تا به امروز برای اخذ ویزای عراق اقدام کرده اند. 

حیدری همچنین اعلام کرده است که نزدیک به یک ملیون و 780 هزار ایرانی ویزای عراق را اخذ کرده و بیشتر این افراد تاکنون از خط مرزی میان دو کشور ایران و عراق گذشته اند. 

به گفته وی، 61 درصد از زائران از مرز مهران، 17 درصد از مرز شلمچه و 17 درصد از مرز چذابه برای عبور به کشور عراق استفاده کرده اند. 

گزارش ها حاکی است که ورود زائران ایرانی به عراق با وجود فروکش کردن موج های چند روز قبل، همچنان ادامه دارد. 

سال گذشته از حدود 14 میلیون زائر اربعین حسینی از عراق و همچنین سایر ملیت های مختلف، دو میلیون و 350 هزار نفر ایرانی بودند که بزرگترین جمعیت زائران خارجی اربعین را تشکیل دادند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها