مفتی لیبی: پرونده سعودی در هتک حرمت به آزادی خواهان سیاه است

مفتی لیبی: پرونده سعودی در هتک حرمت به آزادی خواهان سیاه است
پنج‌شنبه 10 آبان 1397 - 08:16

«صادق الغریانی» مفتی اعظم لیبی در برنامه روز چهارشنبه خود گفت: پرونده حکام سعودی در نقض حقوق بشرو تعدی به روحانیون، بی گناهان و افراد آزادیخواه سیاه است.

العالم- لیبی 

مفتی اعظم لیبی که در برنامه هفتگی 'اسلام و زندگی' در شبکه 'التناصح' وابسته به مرکز فتوای لیبی سخن می گفت، تصریح کرد: آخرین جنایت حاکمان عربستان، قتل وحشیانه خاشقچی بود.
مفتی لیبی با انتقاد از روحانیون حکومتی عربستان که از آنان به عنوان کسانی یاد کرد که بر طبل حمایت از رژیم ریاض می کوبند، افزود: این افراد به خاطر ترس از دست دادن اموال و دارایی شان، ظلم حکام عربستان را می ستایند، حاکم جائر را یاری می دهند و در تلاش برای توجیه کردن جنایت اخیر (در قتل خاشقچی) هستند.
الغریانی خطاب به روحانیون حکومتی در حاکمیت سعودی گفت: این روحانیون با وجود آن که حقانیت افراد زندانی در بازداشتگاه های عربستان را می دانند، از آنان دست کشیده اند.
وی با اشاره به ترور دو سال گذشته «نادر العمرانی» عضو برجسته مرکز فتوای لیبی در طرابلس فاش کرد که این اقدام با فتوای برخی از روحانیون حکومتی سعودی صورت گرفته است و قتل وی دست کمی از کشته شدن خاشقچی نداشته است.
الغریانی تیرماه گذشته با اعتراض به خیز کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با تل آویو اعلام کرد: برخی کشورها مانند عربستان و امارات بنا بر خواسته غرب به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و در همین راستا نام گروه های مقاومت اسلامی مانند حماس را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند.
خاشقچی 59 ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، ماه گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن خارج نشد.
دولت عربستان مدعی است که وی در جریان یک مشاجره در داخل کنسولگری کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویا رد می کند.
در تازه ترین خبرهای منتشر شده از سرنوشت این روزنامه نگار، دادستانی کل استانبول روز چهارشنبه ( دیروز ) در بیانیه ای اعلام کرد: 'جسد خاشقچی پس از قتل، قطعه قطعه و امحا گردیده و به ‌رغم تلاش‌ برای روشن شدن جزئیات و ابعاد این ماجرا، نتیجه ای به دست نیامده است.
این بیانیه همچنین اعلام می کند، خاشقچی مطابق نقشه‌ قبلی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان خفه و سپس کشته شده است.'

پربیننده ترین خبرها