نیویورک تایمز فاش کرد:

همکاری نزدیک بن سلمان شرکت های امنیتی آمریکایی برای بازداشت مخالفان

همکاری نزدیک بن سلمان شرکت های امنیتی آمریکایی برای بازداشت مخالفان
جمعه 18 آبان 1397 - 14:59

روزنامه نیویورک تایمز نوشت شرکت های مشاوره ای آمریکا با تعقیب مخالفان محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان در زمینه امنیت الکترونیک با عربستان همکاری می کنند. ادوارد اسنودن، مأمور سابق سیا فاش کرد ریاض برای تعقیب جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی، از یک برنامه اسرائیلی استفاده کرده است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرنگار العالم؛ ماهیت واقعی روابط عربستان و آمریکا اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست اما این روابط ابعاد دیگری هم دارد که تمام سیاست های داخلی و خارجی ریاض را تحت پوشش قرار می دهد.

به گفته روزنامه نیویورک تایمز، ابعاد جاسوسی و امنیتی بر سایر ابعاد روابط بین دو طرف سایه انداخته است.  

این روزنامه در گزارشی فاش کرده است که 3 شرکت آمریکایی در زمینه امنیت اطلاعت در عربستان فعالیت می کنند و ریاض با شرکت بوز آلن همیلتون با سرپرستی کاخ سفید در زمینه پشتیبانی و توسعه توانمندی های عربستاندر زمینه امنیت اطلاعات همکاری می کند.

اما در واقع امنیت اطلاعات صرفا عنوانی است که این روزنامه به داستان اضافه کرده است؛ زیرا شرکت بوز آلن و دو شرکت مشورتی مکنزی و بوستن در روند سرکوب مخالفان در داخل و حمله به یمن در خارج در عربستان دست دارند.

شرکت "بوز آلن" در چارچوب برنامه دولتی آمریکا، سالها نیروی دریایی عربستان را آموزش داده است. این روزنامه می افزاید ده ها کهنه سرباز آمریکایی در این شرکت کار می کنند و برنامه های آموزشی در زمینه محاصره را اجرا می کنند. این شرکت در محاصره یمن هم دخالت دارد. این دخالت ها به بهانه کمک های بشردوستانه انجام می شوند در حالی که هدف اصلی آنها مانع تراشی بر سر راه برنامه های انسان دوستانه محافل بین المللی است و این شرکت، خود اعتراف کرده است که هیچ کنترلی در زمینه چگونگی کاربرد این برنامه های آموزشی ندارد.

شرکت های بوستن و مکنزی نیز گزارش هایی را به دولت عربستان و به طور مشخص تر به شخص سعود القحطانی، مشاور بن سلمان ارائه داده و وی را در تعقیب و بازداشت مخالفان کمک کرده اند. یکی از گزارش های شرکت مکنزی تصاویری را از یک مخالف سعودی به نام خالد العلکمی منتشر کرد؛ وی بعدا دستگیر شد.

در این گزارش نامی از عمر عبد العزیز نیز برده شد و باعث دو تن از برادران وی بازداشت شوند. در مورد عمر عبد العزیز، نقش رژیم صهیونیستی در تعقیب مخالفان توسط ریاض به وضوح به چشم می خورد؛ به طوری که ادوارد اسنودن، افسر سابق سازمان جاسوسی آمریکا تصریح کرده است که ریاض با شنود تلفن عبد العزیز، دوست نزدیک خاشقچی، وی را تعقیب کرده است.

نیویورک تایمز در پایان می نویسد تکیه مطلق و بی چون و چرای بن سلمان بر این شرکت ها باعث شده است که این شرکت ها، عوامل خود را در قلب دیوان سلطنتی عربستان بگمارند تا از طریق بتوانند انتظارات بن سلمان را در تمام زمینه ها و ابعاد از جمله تعقیب مخالفان داخلی و پیگیری سیاست های جنگ طلبانه در خارج تأمین کنند.

پربیننده ترین خبرها