واكنش تند الازهر به تخريب آثار اسلامي مكه مكرمه

واكنش تند الازهر به تخريب آثار اسلامي مكه مكرمه
دوشنبه 8 آبان 1391 - 06:03

قاهره (العالم) ـ يكي از علماي الازهر مصر تأكيد كرد: آثار تاريخي دوره اسلامي متعلق به هيچ احدي نيست و نمي توان هيچ اثر اسلامي مورد توجه و عنايت مسلمانان را در جهان تخريب كرد و الازهر و علماي آن هرگز اجازه آسيب رساندن به آثار برجاي مانده از پيامبر اکرم (ص) را نخواهند داد.

منصور مندور شامگاه يكشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم و خطاب به مسوولان سعودي افزود: هيچ كس حق ندارد به آثار بر جاي مانده از پيامبر اكرم (ص) تعرض كند و الازهر و علماي آن به شدت با هر گونه تخريب آثار آن حضرت از جمله مسجد النبي، نخل و ستون برجاي مانده از آن حضرت، منبر شب زنده داري هاي ايشان و ساير آثار اسلامي برجاي مانده برخورد خواهند كرد و اجازه نخواهند داد هيچ كس آنها را تخريب نمايد و اين آثار بايد پابرجا باقي بمانند تا مسلمانان گذشته خود را به ياد بياورند و آن را با وضعيت كنوني مقايسه كنند.

مندور گفت: توسعه شهرها امر مطلوبي است. اما اين مسأله نبايد با تخريب آثار مورد اهتمام مسلمانان همراه باشد. زيرا آثار تاريخي و اسلامي متعلق به همه مسلمانان است. بنابراين بايد قبل از هر گونه توسعه اي در شهرهاي مهم اسلامي به مجامع اسلامي، فقها و دانشمندان مسلمان مراجعه كرد تا مشخص شود توسعه مزبور مطلوب است يا زيانبار خواهد بود.
وي افزود: بايد از نظر علما و كارشناسان در اين باره استفاده كرد تا توسعه شهرها در راستاي منافع عام باشد. ما مخالف توسعه شهرها نيستيم بلكه با آسيب رساندن به آثار تاريخي مورد اهتمام مسلمانان در سراسر جهان مخالف هستيم.

مندور اظهار داشت: ما نيز علاقه منديم كه شاهد توسعه يا زيباسازي شهرهاي مسلمانان باشيم. اما در صورتي كه قصد تخريب اثر داراي اهميت يا متمايزي از ديدگاه مسلمانان وجود داشته باشد، ما با آن مخالفت مي كنيم.

ياد آور مي شود كه با وجود نابود شدن 95 درصد آثار تاريخي اسلامي در سرزمين عربستان، مسئولان حاكم بر اين كشور، تصميم دارند مهمترين آثار باقيمانده را با بهانه‌هايي مانند طرح‌هاي نوسازي و توسعه، محو كنند.

عربستان سعودي قصد دارد پس از پايان موسم حج امسال، مطالعات براي طرح توسعه مسجد نبوي در مدينه را به بهانه ساختن بزرگترين ساختمان دنيا و مسجدي با گنجايش 1.6 ميليون نمازگزار آغاز كند؛ طرحي كه به شدت با اعتراض مدافعان آثار تاريخي اسلامي مواجه شده است، چرا كه با اجرای اين طرح آثار بسيار مهم اسلامی  تخریب و محو خواهد شد.

 

 

AM - 28 - 14:55

 

پربیننده ترین خبرها