بری: نصرالله و الحریری راه را برای حل مشکل تشکیل دولت باز گذاشتند

بری: نصرالله و الحریری راه را برای حل مشکل تشکیل دولت باز گذاشتند
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 19:37

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان با اشاره به سخنان اخیر «سیدحسن نصرالله» و «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه گفت که آنها راه را برای حل مشکل تشکیل دولت بازگذاشتند.

 العالم - لبنان 

خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد، نبیه بری امروز (چهارشنبه) در دیدار با جمعی از نمایندگان پارلمان ابراز امیدواری کرد که تلاش ها برای تشکیل دولت در اسرع وقت به نتیجه برسد.

وی گفت که اخیرا «جبران باسیل» وزیر خارجه و رهبر حزب مسیحی جریان ملی آزاد در دیدار با او ایده هایی را برای برون رفت از فضای موجود ارائه کرده است.

بری تاکید کرد که تشکیل دولت در سریعترین زمان ممکن یک ضرورت ملی است.

الحریری حدود پنج ماه و نیم پیش پس از کسب حمایت اکثریت پارلمان جدید لبنان از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه معرفی شد اما وی تاکنون نتوانسته این ماموریت را به نتیجه برساند.

تازه ترین اختلاف در مسیر تشکیل دولت، درباره سهمیه وزیران سنی در کابینه است. 

برخی معتقدند از آنجایی که جریان المستقبل به رهبری الحریری تمامی 27 کرسی نمایندگان سنی در پارلمان لبنان را کسب نکرده، نباید سهمیه وزیران سنی به این جریان به طور کامل اختصاص یابد.

6 تن از نمایندگان سنی که خود را «سنی های مستقل» می خوانند و از منتقدان سیاسی الحریری محسوب می شوند با تشکیل فراکسیونی خواهان اعطای یک کرسی وزارتی به خود هستند؛ خواسته ای که الحریری با آن مخالفت کرده است.

حزب الله لبنان نیز از خواسته این نمایندگان دفاع کرده است و تا زمان تعیین تکلیف خواسته آنها از معرفی اسامی وزیران خود در کابینه خودداری کرده است.

نصرالله روز شنبه گفت: از روز نخست که صحبت درباره تشکیل دولت شروع شد، با نخست وزیر مامور به تشکیل دولت، درباره اختصاص یک کرسی وزارتی در کابینه برای نمایندگان سنی مستقل گفت و گو کردیم..آنها نماینده بخش بزرگی از ملت لبنان و بخش بزرگی از طایفه سنی هستند و حق دارند که حداقل یک وزیر داشته باشند.

الحریری روز گذشته حزب الله را متهم کرد که تشکیل دولت را به تعطیلی کشانده است. وی گفت: از همان ابتدا واضح و آشکار به حزب الله مخالفت خودم را با وزیر شدن سنی های 8 مارسی اعلام کردم.

رئیس پارلمان لبنان در بخش دیگر سخنانش به ملت فلسطین و مقاومت آن در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه درود فرستاد و تاکید کرد: همانطور که در نشست اخیر اتحادیه پارلمان ها در ژنو تاکید کردم مقاومت راه حل مساله فلسطین است و گزینه ای غیر از این وجود ندارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها