تحلیل روز/

سوچی در ادلب و اطراف آن!

سوچی در ادلب و اطراف آن!
دوشنبه 28 آبان 1397 - 11:51

ابو الفتح الفرغلی، از اعضای شورای گروه تروریستی موسوم به "هیئت تحریر الشام"، وجود اختلاف و چند دستگی در داخل این گروه بر سر موضع گیری درباره توافق سوچی ادلب را تکذیب کرد.

العالم - سوریه

گروه تروریستی تحریر الشام ضمن اخراج برخی رهبران و عناصر مخالف توافق سوچی در اکتبر، برخی دیگر از اعضای برجسته خود در مناطق مختلفی از ادلب، و حومه حلب و حومه حماه را دستگیر کرد. در همان زمان، یکی از مهمترین سرکرده های گروه "الجماعه المصریه" به نام "ابو اللیث مصری" در این گروه تروریستی نزدیک شهر کفرنبل در حومه ادلب کشته شد.

گروه تروریستی تحریر الشام در بیانیه پیشین خود راه را در مقابل هر گونه گمانه زنی در خصوص پذیرش یا رد توافق سوچی باز گذاشته است به طوری که شاخه جولانی، نه تنها موافق این توافق هستند بلکه مصلحت این گروه را در پذیرش آن و عدم تنش با ترک ها می داند در حالی که دیگران مخالف این توافق هستند.

به نظر می رسد مخالفان و موافقان این توافق در داخل این گروه تروریستی در پی هدفی واحد، دست به نوعی تقسیم نقش زده اند؛ این هدف واحد، به دست آوردن زمان بیشتر برای اجرای تدابیر لازم در منطقه ای است که باید از سلاح و عناصر افراطی باشد. اما حتی مخالفان و گروه های مسلحی که در قالب جبهه ملی آزادی بخش، توافق سوچی را پذیرفتند، یکباره به آن پشت کرده و حتی برخی از آنها رسما آن را زیر پا گذاشتند؛ این در حالی است که مسکو به عنوان ناظر اصلی این توافق، پیش از این فرصت کافی برای عمل به تعهدات توافق سوچی در اختیار ترکیه قرار داده بود اما در نهایت اعلام کرد که کار خاصی انجام نشده و گروه های افراطی و میانه روها در منطقه ای که در این توافق تعریف شده است، از هم جدا نشده اند.

گروه های مسلح تا حدی از عامل زمان و فرصتی که در زمان آتش بس به دست آوردند استفاده کردند به طوری که برخی منابع وابسته به مذاکرات سوچی و منابع نزدیک به روسیه اعلام کرده اند که از زمان امضای توافق سوچی، به طور منظم مواد شیمیایی سمی وارد استان ادلب شده است.

گروه تروریستی جبهه النصره علاوه بر آنکه خود مواد شیمیایی در اختیار دارد، این مواد را در اختیار گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی آسیایی قرار داده تا در جبهه های این استان به کار گرفته شوند.

با بررسی این گزارش ها در دو ماه اخیر می توان به چند نتیجه عینی رسید؛ علاوه بر بهره برداری گروه های تروریستی از نظام آتش بسی که به دنبال توافق سوچی ایجاد شده و مستلزم ایجاد منطقه عاری از سلاح در اطراف ادلب است می توان اصرار گروه تروریستی جبهه النصره و گروه موسوم به کلاه سفیدها به ایجاد شبکه ای از انبارهای کوچک مواد شیمیایی در داخل منطقه عاری از سلاح را هم مشاهده کرد؛ هدف آنها از اصرار بر این موضوع، در اختیار داشتن امکانات لوجستیکی است تا در صورت وقوع درگیری در یکی از جبهه های حومه حلب، حماه و ادلب با ارتش سوریه، بتوانند وجود این انبارها را دستاویز قرار داده و مقدمات لازم را برای طرح موضوع حمله شیمیایی و مداخله غرب – که هر لحظه آماده متهم کردن سوریه برای حمله به این کشور است – فراهم کنند.

این نتیجه گیری ها در عمل با اعتقاد برخی کارشناسان که می گویند این باج خواهی های شیمیایی حمایت محافل بین المللی از گروه های تروریستی خارجی را تأمین می کند، همخوانی کامل دارد.

بر اساس گزارش های یادشده گروه تروریستی تحریر الشام به عنوان نمای بیرونی گروه تروریستی جبهه النصره همراه با دیگر گروه های وابسته و سازمان کلاه سفیدها اقدام به انتقال بشکه های گاز کلر و سارین به جبهه های منطقه عاری از سلاح در حومه شمال و شمال غربی حماه و حمله شمال شرق ادلب در محدوده مرزهای اداری با استان حلب و حومه شمال شرق لاذقیه کرده و این سلاح را در اختیار گروه تروریستی داعش و گروه های وابسته به آن مثل انصار التوحید، حزب اسلامی ترکستان و تیپ صقور الغاب و غیره قرار داد.

گزارش ها همچنین حکایت از آن دارد که در این استان با استفاده از تکنولوژی غربی و زیر نظر کارشناسان خارجی مقادیری گاز کلر ساخته شده است. در همین راستا وزارت خارجه روسیه نیز در گزارش هایی از استفاده تروریست ها از تکنوژی غربی برای ساخت گازهای سمی استفاده کردند. حال با صرف نظر از اختلاف ها و چند دستگی هایی که گفته می شود بین گروه های تروریستی وجود دارد، توافق هایی به اسم پاکسازی بین این گروه ها شکل گرفته است که عامل اصلی آن جولانی است.

حال با در نظر گرفتن حمله های مکرر گروه های تروریستی به ارتش سوریه در سراسر منطقه عاری از سلاح، آیا چیزی از توافق سوچی مانده است یا اینکه هنوز فرصتی برای اجرای آن باقی مانده است.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها