ناخرسندی ترکیه از اقدامات نظامی آمریکا در شمال سوریه

ناخرسندی ترکیه از اقدامات نظامی آمریکا در شمال سوریه
شنبه 3 آذر 1397 - 16:21

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با ابراز مراتب ناخرسندی کشور خود درباره تحرکات نظامی آمریکا در شمال سوریه و ایجاد مراکز دیده بانی در نزدیکی مرزهای ترکیه گفت: نارضایتی خود را در این زمینه چندین بار به مقامات نظامی و سیاسی آمریکا اعلام کرده ایم.

العالم ـ ترکیه

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا دو روز پیش اعلام کرد که کشورش برای رفع نگرانی ‌های ترکیه از تهدیدات در شمال سوریه علیه خاک ترکیه، درصدد ساخت پست های دیده بانی در مناطق شمالی سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه است.
اعلام این موضوع موجب نگرانی ترکیه شد چرا که مقامات آنکارا معتقد هستند که آمریکا با هدف محافظت از گروه های تروریستی هم پیمان خود از جمله یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) چنین تصمیمی را گرفته است.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه امروز پس از دیدار با 'سرباز معلمان' در ساختمان وزارت دفاع ترکیه در آنکارا افزود: نیروهای مسلح ترکیه تدابیر لازم جهت مقابله با هر گونه خطر و تهدید فراسوی مرزها را اتخاذ خواهد کرد.
وی در رابطه با ایجاد پایگاه های نظارتی توسط آمریکا در شمال سوریه نیز اظهار کرد: روی آوردن به چنین اقداماتی، اوضاع منطقه را پیچیده تر خواهد کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز چند روز پیش با اشاره به مذاکره با مقامات آمریکایی در سفر اخیرش به واشنگتن در مورد تمامی ابعاد مساله سوریه و اقدامات لازم در ادلب، منبج و شرق فرات گفت: طرف آمریکایی به علت گلوله باران مناطق شرقی فرات توسط ترکیه ناراحت شده است.
چاووش اوغلو با تقبیح همکاری آمریکا با یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در شمال سوریه افزود: ی.پ.گ یک تهدید برای ترکیه است و دولت آنکارا برای مقابله با این گروه تروریستی، هر آنچه را لازم باشد، انجام خواهد داد.
وی خواستار قطع همکاری آمریکا با ی.پ.گ و خروج نیروهای آنها از مناطق شمالی سوریه شد و افزود: گروه های ی.پ.گ و پ.ک.ک باید از کوبانی دفع شده و این شهر به ساکنان آن تحویل داده شود.
روزنامه آیدینلیک ترکیه نیز روز گذشته طی گزارشی تصمیم جدید آمریکا برای تشکیل پایگاه های محافظتی در مرز ترکیه در شمال سوریه را بازی جدید واشنگتن برای جلوگیری از عملیات ترکیه علیه شرق فرات و امتیازی به گروه پ.ک.ک عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) که از حمایت نظامی و سیاسی آمریکا برخوردار هستند، بخش اعظمی از خاک سوریه در مناطق شرقی رود فرات را در اختیار دارند.
ترکیه مدعی است که آمریکا با ارسال بیش از پنج هزار کامیون سلاح به این منطقه و تحت حمایت گرفتن این گروه ها، منطقه را به کانون تروریستی تبدیل کرده است و حضور نیروهای آمریکایی و این گروه ها در آن منطقه، آینده امنیتی ترکیه و سوریه را تهدید می کند.
دولت ترکیه یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) را شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) تشکیلاتی تروریستی دانسته و هدف نهایی آنها را تجزیه خاک سوریه و تشکیل دولت کردی در منطقه شرق فرات با حمایت آمریکا عنوان می کند.
ترکیه دو سال پیش عملیات سپر فرات را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی 'داعش' در شمال سوریه آغاز کرد و در جریان آن با اشغال دو هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور، شهرهای 'اعزاز، الباب و جرابلس' را به تصرف خود در آورد.
ارتش ترکیه همچنین در اوایل بهمن ماه سال 1396 با هدف مبارزه با نیروهای 'حزب کارگران کردستان ترکیه'(پ.ک.ک)، عناصر 'حزب اتحاد دمکراتیک سوریه'(پ.ی.د) و 'نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه'(ی.پ.گ) عملیاتی را تحت عنوان شاخه زیتون در شمال سوریه آغاز کرد و با تصرف دو هزار کیلومتر مربع دیگر از مناطق شمالی سوریه، شهر 'عفرین' را اشغال کرد.

پربیننده ترین خبرها