تحلیل روز/

سپر شمال؛ فرار نتانیاهو از بحران های داخلی و افتادن در دام حزب الله

سپر شمال؛ فرار نتانیاهو از بحران های داخلی و افتادن در دام حزب الله
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 09:23

رژیم اشغالگر اسرائیل، ناگهانی و غافلگیرانه از اعلام عملیات «سپر شمال» برای کشف آنچه آنرا تونلهای حفر شده از سوی حزب الله میان اراضی لبنان در جنوب و اراضی اشغالی نامیده، خبر داد.

العالم _ فلسطین اشغالی

در نتیجه، ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل به استقرار تجهیزات نظامی و نیروهای امنیتی و اقدام به حفاری هایی در جبهه شمالی پرداخت.

اما نگاهی گذرا به تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی در داخل اراضی اشغال شده و نیز وضعیت منطقه ای و بین المللی، از ابعاد و جنبه هایی متفاوت از جنبه امنیتی پرده برمی دارد که به طور مستقیم با اوضاع امنیتی در شمال مرتبط است.

اول اینکه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل با بحرانی مواجه است که شاید در سطح سیاسی بی سابقه باشد.

این بحران با خروج لیبرمن از کابینه و تکیه کردن به نفتالی بنت و حزب وی آغاز شد.

این درحالیست که کابینه اسرائیل با هر اقدام احتمالی غافلگیر کننده از سوی نفتالی بنت مواجه است که ممکن است موجب سقوط نتانیاهو شود.

با توصیه های پلیس رژیم اشغالگر اسرائیل درباره محاکمه نتانیاهو و همسرش در ارتباط با قضایای رشوه و کلاهبرداری که ممکن است حیات سیاسی وی را نابود کند، این بحران عمیق تر شد.

دوم اینکه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اولین و مهم ترین هم پیمان نتانیاهو است که وضعیت خوشایندی در داخل آمریکا ندارد.

این وضعیت ناشی از مسائل متعددی است که از مهم ترین آن، موضع ترامپ در قبال عربستان و کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی و نیز هجمه ای است که دموکرات ها برای راه اندازی آن علیه ترامپ پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آماده می شوند و همچنین ظاهر شدن نشانه های ناخرسندی در داخل کنگره از کابینه رژیم اشغالگر است که آخرین مورد آن، مانع تراشی سناتور «رند پل» در اجرای توافق نامه امنیتی میان واشنگتن و رژیم اشغالگر اسرائیل به ارزش سی و هشت میلیارد دلار است.

این دلایل، انگیزه مهمی برای نتانیاهو برای فرار از آن به شمار می رود.این فرار، چیزی جز ایجاد بحران یا نبردی برای فرار کردن از بحران داخلی نیست.

اولین تجربه این فرار، در رویارویی اخیر با گروه های مقاومت فلسطینی در باریکه غزه بود و ارتش رژیم اشغالگر، پس از هزاران موشکی که گروه های مقاومت طی چند ساعت به اراضی اشغالی شلیک کردند، به این وضعیت پی برد.

گزارش ها نشان می دهد که نتانیاهو به دنبال این است تا از طریق تونل هایی که گفته شد در شمال اراضی اشغال شده کشف شده است، بحرانی را با لبنان به وجود بیاورد، اگر چه نمی خواهد یا نمی تواند که در حال حاضر وارد نبردی جدید شود، اما دست کم تلاش می کند تا اوضاع را در جبهه شمالی ناآرام کند وهمزمان با آن با درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری جلسه ای درباره موضوع تونل ها، آشوبی سیاسی را در سطح بین المللی به وجود بیاورد.

اما واضح است که مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل، نمی خواهند به ویژه با حزب الله وارد جنگ شوند، و تجربه غزه در چند هفته گذشته، همچنان سوالاتی را برای ارتش رژیم اشغالگر ایجاد می کند که پاسخ دادن به آن دشوار است.چه برسد به نبرد با حزب الله که امکانات و توانایی های بسیار در اختیار دارد و توانسته است که توان موشکی خود و قدرت رزمندگان خود را تقویت کند.

از این رو، موضوع تونل ها، ممکن است در چارچوب ایجاد هراس باقی بماند، با علم به این مساله که سران رژیم اشغالگر اسرائیل بهتر از دیگران می دانند که هر نبردی با حزب الله چه پیامدها و نتایجی را برای آنان به دنبال دارد.

این جا، بعد سوم تبلیغات اخیر رژیم اشغالگر اسرائیل درباره تونل ها مشخص می شود که این وضعیت را می توان به موضع وزیر امور خارجه آمریکا درباره موشک های بالستیک ایران و این ادعا که تهران قطعنامه های سازمان ملل را از طریق آزمایش موشک های بالستیک نقض می کند، به هم مرتبط دانست که می تواند جنبش های مقاومت در منطقه را هم شامل شود.

اما تلاش های رژیم اشغالگر اسرائیل با نظارت آمریکا برای تصویب قطعنامه ها یا دریافت پیشنهادهایی از طرف حزب الله یا ایران به بهانه تونل ها موفقیت آمیز نخواهد بود، زیرا تهران تاکید کرده است که حاضر نیست درباره توان دفاعی خود با هیچ طرفی در جهان مذاکره کند، اما از لحاظ میدانی، کشف تونل هایی از لبنان به سمت اراضی اشغال شده حتی اگر درست باشد، بر توان حزب الله تاثیر نخواهد گذاشت و هیچ نوع برتری به رژیم اشغالگر نخواهد بخشید.

درنتیجه، اهداف نتانیاهو هرچه که باشد (درصورتیکه طرح خود را برای بهره برداری از قضیه تونل ها برای تصویب هر طرحی یا نبرد با حزب الله ادامه دهد)، وی درنهایت خواهد فهمید که از بحران داخلی اش فرار کرده است و درگیر موضوع تونل های حزب الله در شمال شده است.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها