تخفیف‌های گسترده ایران به مشتریان آسیایی نفت در تقابل با عربستان سعودی

تخفیف‌های گسترده ایران به مشتریان آسیایی نفت در تقابل با عربستان سعودی
سه شنبه 20 آذر 1397 - 07:57

بر اساس پرونده‌ای که رویترز آن را روز سه‌شنبه مطالعه کرده است، ایران تخفیف‌های گسترده‌ای را در حوزه عرضه 4 سطح از تولیدات نفتی خود برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه ژانویه سال 2019 (دی‌ماه) در نظر گرفته است.

العالم _ ایران / اقتصادی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، نفت خام سبک ایران برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه ژانویه در قیاس با ماه پیش از آن 1 دلار پایین‌تر ارزش‌گذاری شده است.

بهای نفت خام سبک ایران برای تحویل در ماه ژانویه به مشتریان آسیایی در مقایسه با نفت خام سبک عربستان سعودی حدود 30 سنت کمتر است. همچنین بهای نفت خام سنگین ایران در قیاس با نفت خام سنگین عربستان سعودی برای تحویل در همین ماه حدود 1 دلار و 25 سنت کمتر است.

با احتساب این قیمت‌ها، ایران در 3 ماه اخیر بیشترین تخفیف‌ها را برای مشتریان نفت خود در بیش از 10 سال گذشته در نظر گرفته است که می‌توان آن را با تحریم‌های آمریکا بر ضد تهران مرتبط دانست.

به نظر می‌رسد با توجه به بهره بردن دو پالایشگاه بزرگ دولتی چین از معافیت‌های اعمال‌شده آمریکا، واردات نفت این کشور از ایران در ماه دسامبر (آذر) افزایش یابد. مشتریان کره‌ای و ژاپنی نفت ایران نیز برای افزایش واردات نفت از این کشور در ماه ژانویه سال 2019 آماده می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها