نزديكي ديدگاههاي گروه هاي سوري درنشست تهران

نزديكي ديدگاههاي گروه هاي سوري درنشست تهران
دوشنبه 29 آبان 1391 - 08:51

نشست يك روزه گفت وگوي ملي سوريه به ابتكار جمهوري اسلامي ايران كه با حضور گسترده شخصيت هاي مخالف و موافق و شخصيت هاي مستقل و سران عشاير با عنوان "خشونت نه، دموكراسي آري" كه قرار بود ديروز (يكشنبه) پايان يابد امروز و براي دومين روز در تهران نيز به كار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش دوشنبه شبكه خبري العالم، در اين نشست نمايندگان طوايف، قوميت ها، مخالفان و موافقان و شخصيت هاي مستقل درپاسخ به تلاش هاي ايران براي دستيابي به راهكارهاي سياسي به جاي حملات نظامي و دخالت خارجي براي حل بحران سوريه حضور يافته اند.

ابتكار ايران بر اجراي گفت وگو، توقف خشونت، رجوع به انتخاباتي آزاد و حمايت از طرح اخضر الابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور سوريه متكي است كه محور مباحثات كنوني در نشست تهران مي باشد.
علي حيدر وزير آشتي ملي سوريه به شبكه خبري العالم گفت: بين كسي كه مي خواهد وارد جزئيات روند امور كشور به قصد تغيير و تعيين سازوكارهاي آن شود، با كسي كه مي خواهد به سوري ها براي نشستن بر سر ميز گفت وگوها به منظور ايجاد تغيير و تعيين سازوكارهاي آن كمك كند، تفاوت وجود دارد و برادران ايراني وارد جزئيات روند امور به قصد تغيير و تعيين سازوكارهاي آن نشده اند، بلكه به گفت وگو نشستن سر ميز مذاكرات دعوت كرده اند.
ماريا سعاده نماينده مستقل پارلمان سوريه با اشاره به نشست تهران، در مصاحبه با العالم تصريح كرد: فكر مي كنم اولين بار است كه بيشترين طيف ممكن از نمايندگان مردم سر يك ميز گردهم آمده اند.
در همين حال، عمار مرهج فعال سياسي سوري در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: نشست گفتگوي ملي سوريه گروه هاي شركت كننده را به رسيدن به راه حل نزديك مي كند و اين نشست در پاسخ به نشست دوحه برگزار شده كه خواستار خشونت شده بود. 
وي افزود: نشست گفت وگوي ملي در تهران، تنها تلاش ايران براي حل بحران سوريه و كمك به سوريها براي گفت وگو نيست؛ گفت وگويي كه تنها راه براي حل بحران سوريه به شمار مي رود.
مرهج گفت: اختلافات بين برادران سوري با گفت وگو قابل حل است نه آتش افروزي كه قطر به دنبال آن است. اين كشور نشستي را در خاك خود برگزار كرد كه اين نشست خواهان خشونت و ويراني در سوريه شد.
اين فعال سياسي سوري افزود: امروز سوري ها با بزرگترين جنگ تاريخ عليه خودشان روبرو هستند.
مرهج تصريح كرد: جريان هايي كه مدعي هستند نمايندگي همه سوري ها را برعهده دارند؛ تنها نماينده جزء كوچكي از آنها هستند و نشست تهران در پاسخ به اين افراد برگزار شد كه به راهكاري نظامي براي بحران سوريه معتقدند.
وي گفت: دعوت به گفت وگو از همان آغاز بحران در سوريه مطرح شد اما برخي جريان ها از برگزاري گفت وگو بين سوريها جلوگيري و يك طرف را عليه طرف ديگر مسلح كردند.
مرهج تصريح كرد: نشست گفت وگوي ملي سوريه در تهران زمينه ساز يك گفت وگوي ملي فراگير است و مي تواند دامنه آن گسترش يافته و به نزديك شدن ديدگاه هاي گروه ها به يكديگر منجر شود.



پربیننده ترین خبرها