بحران اقتصادي و اختلاف سران، آينده اروپا را تهديد مي كند

بحران اقتصادي و اختلاف سران، آينده اروپا را تهديد مي كند
شنبه 25 آذر 1391 - 13:03

بروكسل (العالم) - اختلافات ميان سران اتحاديه اروپا به ويژه اختلاف اعضا با مسئولان آلماني در نشست سران اين اتحاديه در بروكسل و دست نيافتن به هيچگونه نتيجه ملموسي در زمينه نجات از بحران مالي و اقتصادي، آينده اين اتحاديه را تهديد مي كند.

به گزارش خبرنگار شبكه خبري العالم، سران اتحاديه اروپا به دنبال اختلافات موجود در نشست خود در بروكسل ،پايتخت بلژيك، تصميم گيري در باره طرح نظارت بانك مركزي اين اتحاديه بر بانك هاي عضو را به وزراي دارايي اتحاديه اروپا سپردند.
سران اتحاديه اروپا در نشست خود در بلژيك به طور كلي با اين طرح موافقت كردند به طوري كه بايد بعدا" مذاكراتي را براي تكميل اين طرح انجام دهند كه ممكن است درباره جزئيات آن توافق نكنند.
با توجه به شك و ترديدي كه در توان اتحاديه اروپا براي بازيابي اعتماد به اين اتحاديه و ارز مشترك آن وجود دارد، احتمال موفقيت نشست سران اتحاديه اروپا در بلژيك ضعيف بود و ناظران معتقدند كه با توجه به بحران بدهي كه اروپا با آن مواجه است، راه هاي زيادي براي پيشرفت در اجراي اين طرح اروپا وجود ندارد.
احتمال سقوط منطقه يورو، به پيش بيني هاي صورت گرفته مبني برتصويب نشدن طرح تدوين شده از سوي وزراي دارايي اتحاديه اروپا بعد از مذاكرات سخت و طولاني به مدت 14 ساعت قوت بخشيد. وزراي دارايي درباره طرح نظارت بانك مركزي اروپا بر حدود 150 بانك واقع در منطقه يورو به جاي 6 هزار بانك را بررسي كردند كه به علت مخالفت آلمان و نگراني اين كشور از چگونگي ايفاي نقش بانك اروپا در اجراي اين ماموريت دشوار تصويب نشد.
نشست سران اروپا كه پس از چند ماه شكست هاي متوالي برگزار شد، به منزله گام اول در مسير مذاكرات دشواري به شمار مي رود كه ادامه آن به تاسيس اتحاديه بانك ها به شرط پشت سر گذاشتن اختلافات در باره جزئيات آن منجر خواهد شد.
" لورنس گونزي" نخست وزير مالت روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار العالم، گفت : معتقدم كه اتحاديه اروپا به همگان حتي به كساني كه به وحدت اروپايي ها ترديد دارند ، ثابت كرده است كه ما سران 27 كشور عضو اين اتحاديه قادر به جمع شدن پاي ميز مذاكره و تصميم گيري درباره مسائل مهم هستيم .
اين اختلافات كه احتمالا" براي از بين بردن آينده اتحاديه بانك ها كافي است و مانع ازدستيابي به توافق هايي درباره بودجه منطقه يورو و طرح هاي اصلاحات شده است ، باعث شده كه تحليلگران برجسته اميدي به حل اختلافات مالي ميان سران اروپا نداشته باشند.
"مارتين شولتز" رئيس پارلمان اروپا گفت: قبلا" شكست خورديم و در سال 2012 به هيچ موفقيتي دست نيافتيم اما من اميدوارم كه در سال آينده به نتايجي دست پيدا كنيم ، من خوش بين نيستم ولي به اندازه سال 2012 هم بدبين نيستم ".
برخي منابع نزديك به وزراي اتحاديه اروپا گفته اند كه پيشنهاد مطرح شده در نشست سران اروپا مي تواند بحران بدهي ها را تشديد و اجراي اصلاحات را با كندي مواجه كند.
اين منابع خواهان افزايش بودجه ها در مرحله ركود به جاي تمركز بر روي كنترل بودجه ها درباره طرح هاي رياضت اقتصادي كه آلمان از آن عقب نشيني نمي كند ، شده اند.
MKH-14-15:11
 

پربیننده ترین خبرها