تحلیل روز/

کنفرانس ورشو بین ناتوی عربی، معاملۀ قرن و زیر فشار گذاشتن ایران

کنفرانس ورشو بین ناتوی عربی، معاملۀ قرن و زیر فشار گذاشتن ایران
چهارشنبه 24 بهمن 1397 - 10:51

آمریکا در چند ماه گذشته به تبلیغ مساله برگزاری کنفرانسی بین المللی در ورشو پایتخت لهستان پرداخت و اهداف خود از برگزاری این کنفرانس را اعلام کرد.

العالم - تحلیل روز

اولین هدف آمریکا "زیر فشار گذاشتن ایران" است و واشنگتن عنوان فریبندۀ "برقراری امنیت و آرامش در خاورمیانه" را برای کنفرانس ورشو برگزیده است و به عبارت دیگر می خواهد ایران را به عنوان برهم زنندۀ امنیت و آرامش منطقه جلوه بدهد.

طرح "کنفرانس ورشو" اصولاً برای تشکیل آنچه "ائتلاف استراتژیک خاورمیانه" (مسا MESA) نامیده می شود، ارائه شده بود.

طرح تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه که در خود منطقه "ناتو عربی" نامیده می شود، طرح جدیدی نیست زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه مه 2017 که به عربستان رفته بود، این طرح را ارائه کرد.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا بارها اعلام کرد که کنفرانس ورشو برای تشکیل ناتو عربی و زیر فشار گذاشتن ایران برگزار خواهد شد اما زیر فشار گذاشتن ایران به معنای این نیست که آمریکا جنگی را علیه ایران آغاز کند بلکه فشارهای اقتصادی را اِعمال و موازنۀ ترس ایجاد کند.

اینجا باید به چند مساله پرداخت:

اول؛ می توان نشانه های تشکیل ناتو عربی را در سند "استراتژی دفاع ملی سال 2018 آمریکا" دید. در این استراتژی آمریکایی آمده است: "ما ائتلاف ها و همکاری های خود را به یک سری ائتلاف های بزرگ برای پیشگیری از خطرات مشترک دوران ما یا همکاری تنگاتنگ در دفع آن تقویت و گسترش خواهیم داد و برای تشکیل ائتلاف و همکاری قدرتمند به سه عامل تکیه خواهیم کرد".

یکی از این سه عامل که استراتژی دفاع ملی آمریکا به آن تکیه خواهد کرد، تشکیل ائتلافی پایدار در خاورمیانه است: "ما آرامش و امنیت منطقه خاورمیانه را که عاری از مخفیگاه های امن تروریست ها باشد، تقویت خواهیم کرد به نحوی که هیچ نیروی مخالف آمریکا امور منطقه را به دست نگیرد منطقه ای که به ثبات بازارهای جهانی انرژی و تأمین امنیت مسیرهای تجاری کمک کند. ما ائتلاف های پایدار را برای حفظ دستاوردهای خود در افغانستان، عراق، سوریه و مناطق دیگر توسعه خواهیم داد.. موازنۀ ترس با ایران."

بنابراین هدف اصلی از تشکیل ناتو عربی به فرماندهی آمریکا مقابله با ایران است. واشنگتن و همپیمانانش ادعا می کنند که ایران آرامش منطقه خاورمیانه را به هم می زند و از تروریسم حمایت می کند ولی علت تلاش شان برای تشکیل ناتو عربی ایستادن ایران در برابر واشنگتن و سیاست هایش در خاورمیانه است.

با اندکی کنکاش در استراتژی دفاع ملی آمریکا می توان به هداف اصلی واشنگتن و همپیمانانش پی برد: "هیچ نیروی مخالف آمریکا کنترل امور منطقه (خاورمیانه) را به دست نگیرد". این جمله نشان می دهد که هدف واشنگتن تأمین منافع همپیمانان عرب آمریکا که در کنفرانس ورشو مشارکت کرده اند و تأمین امنیت خاورمیانه نیست بلکه هدفش مقابله با هر نیرو و کشوری است که در برابر سیاست های واشنگتن می ایستد.

جملۀ مهم دیگر در سند استراتژی دفاع ملی آمریکا اینست: "ما ائتلاف های پایدار خود را برای حفظ دستاوردهای خود در افغانستان، عراق و سوریه توسعه خواهیم داد". اینجاست که می توان گفت آنچه ناتو عربی به ارمغان خواهد آورد، تفاوتی با اتفاقات افغانستان، سوریه و عراق نخواهد داشت و همگان می دانند که واشنگتن برای این سه کشور چیزی بجز تروریسم به ارمغان نیاورده است تروریسمی که حامیانش اصلی ترین اعضای ائتلاف آمریکایی – عربی (ناتو عربی) خواهند بود.

دوم؛ هدف واقعی آمریکا از تشکیل ناتو عربی که در بالا به آن پرداختیم، به روش سنتی یعنی جنگ افروزی و اعزام نیروهای آمریکایی به کشورهای مختلف نخواهد بود بلکه این گونه خواهد بود که واشنگتن همپیمانان عربش را پرچمدار طرح خود خواهد کرد و کشورهای عربی متعاقباً مطیع دستورات آمریکا خواهند بود و بخش مهمی از بودجۀ ناتو عربی را تأمین خواهند کرد و گذشته از این، بهای شکست و ناکامی ناتو عربی را پرداخت خواهند کرد در حالی که کارشناسان امور راهبردی متفق القول هستند که تشکیل ناتو عربی با دشواری ها و سختی های بزرگی روبرو خواهد شد.

درباره اجرای طرح تشکیل ناتو عربی نیز باید گفت که اجرای این طرح مستلزم امور و مقدماتی همچون "عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم اسرائیل، اجرای طرح معاملۀ قرن و طرح آمریکایی مقابله با ایران" می شود.

این پرونده ادامه دارد...

حسین موسوی

پربیننده ترین خبرها