تحلیل روز/

کشتار نمازگزاران؛ تصویر جدیدی از اسلام هراسی

کشتار نمازگزاران؛ تصویر جدیدی از اسلام هراسی
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 11:27

جنایت کشتار نمازگزاران دو مسجد نیوزیلند، دارای پیام های زیاد و حساسی بود که دراصل به درگیری کهنه و قدیمی نظریه همزیستی و پذیرفتن دیگران و دیدگاه برتری سفید پوستان و نظریه نفرت افکنی راست افراطی مربوط است.

العالم _ تحلیل روز

این جنایت بازخوردهای فراوانی داشت که درنگاه اول می توان به همبستگی گسترده و قابل توجه پس از جنایت نیوزیلند اشاره کرد، به گونه ای که بسیاری بر ضرورت مقابله با تعصبات نژادی و نفرت افکنی و افراطی گری تاکید کردند.

این موضع گیری ها فقط به مردم منحصر نشد بلکه سیاستمداران نیز بدان واکنش نشان دادند به عنوان نمونه "جاسیندا اردرن" نخست وزیر نیوزیلند، با ابراز همبستگی، پیام مهمی ابلاغ کرد و آن اینکه عوامل بروز این کشتار ارتباطی به هویت این کشور ندارد بلکه از خارج وارد شده و در نیوزیلند فرود آمده است از همین رو می توان درباره عوامل وقوع این جنایت و پایه های نظری آن سخن گفت، باید گفت عوامل، گروهها، نهادها و شخصیت های معتقد به نظریه برتری سفید پوستان در وقوع این جنایت در نیوزیلند و هم چنین غرب و اروپا دخالت داشتند.

برینتون تارانت تروریست کرایس چرچ، به شدت به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علاقه دارد و وی و افکارش را می ستاید، به ویژه که ترامپ نیز بدون محکوم کردن این جنایت به عنوان اقدامی تروریستی ، از خطرناک توصیف کردن راست های افراطی نیز خودداری کرد. بنابراین دلیل تارانت برای ارتکاب این جنایت شخصی نیست بلکه ترجمه طرحی بزرگ است که هدفش تبدیل اروپا و غرب به پایتخت افراطی گری و دین گریزی است.

این طرح از چند سال پیش با اقدام استیو بنون مشاور پیشین ترامپ در طرح متحد سازی احزاب راست افراطی در اروپا آغاز شد.

وی همه رهبران گروه های راست بلغارستان، اتریش، بلژیک و ایتالیا وهم چنین فرانسه را دور هم گرد آورد و دوستی عمیقی با مارین لوبین رهبر حزب جبهه ملی ایجاد کرد.

افزون بر جرجیا میلیونی رهبرحزب فاشیست ایتالیایی الاخوان نزدیک به معاون نخست وزیر، فیلیپ دیونتر رهبر حزب ویلامس بیلانگ و ماتیو سالوینی وزیر کشور و رهبر لیگ شمال و طرفدار شدید ترامپ و افکار راست وی، در طرح افراطی بنون از وی حمایت کردند.

در کنار انتشار راست افراطی در ایتالیا و افزون بر آلمان، فرانسه و سوئیس ، احزاب افراطی دیگری در فنلاند، سوئد، دانمارک، هلند، چک و اتریش پا گرفت. همه این احزاب دارای رویکرد و گرایش واحد یعنی انتشار اسلام هراسی و انجام اقدامات تحریک کننده علیه پناهندگان هستند.

این گرایشات به خوبی در کشتار دو مسجد بروز یافت و دیدگاه بنون را به رخ کشید، لازم به ذکر است آنها اصرار دارند لفظ اسلامی را به دنبال گروه های تروریستی منتشر در خاورمیانه مانند داعش وهابی بیاورند تا بدین وسیله خشونت و حملات تروریست های راست افراطی علیه خارجی ها و مسلمانان در غرب را توجیه کنند که در منطقه کراست چرچ نیوزیلند اجرا شد به ویژه که تارانت خواهان انتفاضه خشونت باری علیه مسلمانان شده بود.

بنابراین باید برای رویارویی با این حجم از دین ستیزی، تدابیری علیه راست های افراطی اتخاذ شود که به شکل نگران کننده ای در اروپا و غرب در حال انتشار هستند و مهم ترین این اقدامات وضع قوانین جدیدی برای مبارزه با افراطی گری و اصلاح پیمان اروپایی لیسبون برای محدود کردن نفوذ احزاب راست در پارلمان اروپاست تا اقدامات پیشگیرانه برای مسلمانان ساکن کشورهای غربی و دور نگاه داشتن آنان از هدف قرار گرفتن اقدامات گروه های افراطی گری است که در حال درنوردیدن اروپاست.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها