«بهار عربی»؛ بدون دخالت خارجی و هرج ومرج

پنج‌شنبه 1 فروردين 1398 - 14:47

«معن بشّور»، دبیر کل سابق کنگره قومی عربی، تاکید کرد: رویدادهای الجزایر موج جدیدی از جنبش مردمی درکشورهای عربی است؛ با این ویژگی که مردم، نیروهای امنیتی و ارتش از تجربه ی "بهار عربی" درس گرفته اند.

الجزایر - العالم / سیاسی

بَشّور با حضور در برنامه ی گفت وگو محور "مع الحدث" افزود: مردم الجزایر نسبت به استقلال کشورشان حساس اند و دخالت خارجی را بر نمی تابند.

وی در همین راستا خاطر نشان کرد: مردم الجزایر {در آغاز شکل گیری اعتراض ها در سوریه} هنگامی که نشانه های دخالت خارجی نمایان شد، از سوریه جانبداری کردند.

دبیر کل سابق کنگره ی قومی عربی با اشاره به حساسیت الجزایری ها در قبال ثبات کشورشان تاکید کرد: مردم و ارتش به این باور رسیده اند که نباید وضعیت فعلی در کشورشان (ناآرامی ها) ادامه یابد.

معن بشور افزود: جنبش های دیگری که به هرج و مرج های خونین و ویرانی کشیده شد، عرصه را از آغاز برای دخالت خارجی فراهم کرد.

از سوی دیگر حوری یوسف، استاد حقوق دانشگاه الجزایر، تاکید کرد: مردم الجزایر از تاریخ پیشین خود و بطور مشخص جنگ داخلی اواخر قرن گذشته، درس گرفته اند؛ بنابراین نسبت به مسئله ی ثبات و حاکمیت و مسئله دخالت خارجی حساس اند.

این استاد دانشگاه افزود: جنبش مردمی الجزایر "بهار خندان" نام گرفته و این تعبیر در (نحوه ی) تظاهرات مردم و شخصیت ها به گونه ای بروز یافته است که نمونه ی آن را در کشورهای دمکرات دنیا کمتر می توان یافت.

وی خاطر نشان کرد: مردم نوعی نرمش را از طرف حکومت در قبال اعتراض ها لمس کردند؛ از این رو هیچ درگیری ای میان دو طرف رخ نداد و معترضان، خرابکار یا مزدور خارجی خوانده نشدند.

میهمان دیگر برنامه ی مع الحدث کمال الهلباوی،عضو انجمن وحدت اسلامی از لندن، بود که با ابراز نگرانی ازاحتمال انقلاب معکوس {در الجزایر و سودان}گفت: انقلاب معکوس همه ی انقلاب های واقعی - به استثنای انقلاب 1919 {مصر؟} و انقلاب اسلامی ایران - را خنثی کرد.

هلباوی افزود: سردمداران {کشورهای مورد نظر} به راحتی قدرت را ترک نمی کنند بنا بر این جبنش های مردمی باید ثابت قدم و صبور باشند و روش های مسالمت آمیز را برای تضمین حقوق مردم به کار گیرند.

وی بدون اشاره به تصمیم اخیر بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر، برای تغییر قانون اساسی این کشور خاطر نشان کرد که در انقلاب های معکوس حکومت ها مستقیم به دنبال تغییر دلخواه قانون اساسی می روند.

پربیننده ترین خبرها