یک خبر چند خط تحلیل؛

ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران کوهی است که موش خواهد زایید

ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران کوهی است که موش خواهد زایید
سه شنبه 15 مرداد 1398 - 21:53

العالم _ آمریکا

خبر:

  • وزیر امورخارجه آمریکا می گوید از 60 کشور خواسته ایم تا در حفظ امنیت و بازدارندگی در تنگه هرمز همکاری کنند.


تحلیل:

  • تصمیم جدید آمریکا ناخودآگاه همگان را به یاد پروژه شکست خورده موسوم به "ناتوی عربی" می اندازد، پروژه ای که در نظر داشت در سایه همکاری آمریکا و چند کشور عربی منطقه که تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی کرد به کنترل و البته مقابله با ایران بپردازند. این پروژه با عدم مشارکت مصر در آن در نطفه خفه شد.
  • آمریکایی که در بسیج حکومت های دست نشانده خود در منطقه خلیج فارس اعم از دول پوسیده پادشاهی تا دیکتاتوری های دو هفته ای و دست نشانده ناکام ماند معلوم نیست حالا با کدام پشتوانه مدعی بسیج 60 کشور علیه جمهوری اسلامی ایران است. بیاد داشته باشیم مساله تحریم ایران توسط امریکا و همچنین پروژه به صفر رساندن صادرات نفت ایران علی رغم تبلیغات و بگیر و ببندهای پر حجم چونان کوهی قلمداد شد که موش زایید!ُ
  • پامپئو درحالی حداکثر تلاش خود را برای همراه کردن کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و ... در ایجاد ائتلاف دریایی علیه ایران به کار بسته است که به جز انگلستان از دیگر دول اروپایی در همراهی ناامید است و البته حسابی بر روی کشورهایی چون روسیه و چین باز نکرده است. وزیر خارجه آمریکا در جهت همراه کردن کشورهای دیگر و به ویژه دولت های بزرگ می کوشد تا تامین امنیت تجارت آنان را در سایه تشکیل این ائتلاف مورد تاکید قرار دهد این در حالی است که در این ماجرا نسبت به این مساله اساسی ساکت است که عامل ناامنی منطقه خلیج فارس و البته تنگه هرمز به شکل خاص دولت متبوعش است.
  • در حالی که هنوز از تعیین تکلیف نهایی سرنوشت توقیف متقابل کشتی های ایرانی- انگلیسی خبری نیست به نظر می رسد این فضا مناسب ترین اتمسفری باشد که پامپئو می تواند در سایه آن در امر ایجاد ائتلاف علیه ایران یارگیری کند و به همین خاطر تلاش دارد تا ان را از دست ندهد.
  • تاملی در رفتار آمریکاییان نشان می دهد که آنها در برخورد با ایران این سیاست را در پیش گرفته اند که هر بحرانی را به بحرانی جدید متصل کنند شاید به این شیوه بتوانند نگاه جهانی به حقانیت ایران را مخدوش کرده آن را در مقابل جمهوری اسلامی بسیج کنند. بر همین اساس است که از خروج از توافق هسته ای و تحریم ها، تروریست معرفی کردن سپاه پاسداران درمی اید، از دل آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران زاییده می شود، پس از آن ماجرای اتهام ناامن سازی خلیج فارس بعد از آن قصه اعزام پهپاد و البته ادعای کذب سرنگون کردن دو پهپاد ایرانی و بالاخره و اخیرا ماجرای تلاش برای ایجاد ائتلاف جهانی در خصوص حفظ امنیت دریانوردی رخ نمایی می کند اما اینکه سناریوی بعدی آمریکا چه خواهد بود را باید به انتظار نشست. نکته عجیب آن است که چرا ترامپ از این همه شکست سرخورده نمی شود؟ شاید کلام امروز رییس جمهور ایران که اعلام کرد امنیت در مقابل امنیت، نفت مقابل نفت و صلح در برابر صلح تکلیف ترامپ را در دویدن بی حاصل در این تاریکی کاملا روشن کرده باشد، شاید...

پربیننده ترین خبرها